ساخت حسگر با ترکیب دستمال کاغذی و نانولوله‌کربنی

محققان با قرار دادن نانولوله‌کربنی درون الیاف کاغذ، موفق به ساخت حسگری شدند که قابلیت شناسایی حرکات بدن را داراست. این حسگر روی دستمال کاغذی ایجاد شده و قیمت بسیار کمی دارد.

عبور از محدودیت‌های رایج یکی از اهداف دانشمندان در استفاده از فناوری‌ نانو است، چیزی که به‌نظر می‌سد در حال حاضر به آن رسیده باشند. محققان دانشگاه واشنگتون موفق به توسعه فناوری شدند که در آن با استفاده از یک ورق کاغذ، حسگر ساخته شده است. این حسگر قابل پوشیدن بوده و می‌توان از آن در بخش پزشکی و حوزه‌های مرتبط با آن استفاده کرد.

براساس اظهارات جای هین از دانشگاه واشنگتون، با استفاده از این حسگر می‌توان کوچکترین حرکت انگشت، ضربان قلب، حرکت چشم و فشار انگشت را رصد کرد. این حسگر قابل پوشیدن بسیار ارزان بوده و بعد از استفاده می‌توان آن را دور انداخت.

 ابعاد این حسگر به اندازه‌ی یک چسب زخم است و می‌توان آن را درون ورق کاغذ قرار داد. این فناوری کاربردهای متعددی داشته و می‌تواند برای نظارت حرکت‌های چشم به کار گرفته شود. چنین حسگری قابلیت شناسایی و ارزیابی عملکردهای پیچیده مغز را در طول بازی یا فعالیت‌های دیگر دارد. محققان این پروژه معتقداند که از این حسگر می‌توان برای نظارت روی رفتار بچه‌هایی که نیاز به مراقبت ویژه دارند، استفاده کرد تا در منزل رفتار آن‌ها زیر نظر گرفته شود؛ بدون این که نیاز به مراجعه به بیمارستان باشد.

براساس اظهارات این گروه تحقیقاتی، پژوهشگران از دستمال توالت معمولی که در همه جا در دسترس است، برای ساخت این حسگر استفاده کردند. دستمال کاغذی درون محلولی حاوی نانولوله‌های کربنی غوطه‌ور می‌شود تا بتوان هدایت الکتریکی را در آن ایجاد نمود. نانولوله‌ها به درون الیاف عمودی و افقی موجود در کاغذ کشیده می‌شوند تا هدایت الکتریکی در آن‌ها ایجاد شود. زمانی که فرد از این الیاف استفاده می‌کند، نانولوله‌ها می‌توانند سیگنال‌ها و هر گونه تغییر حرکت فرد را شناسایی  و به ابزار خارجی نظیر کامپیوتر ارسال کنند.

البته این فناوری در مقیاس آزمایشگاهی بوده و هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده است. از این رو دانشمندان به دنبال راهکارهای تجاری‌سازی این فناوری هستند.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Advanced Materials Technologies منتشر شده است.