عرضه نانوذراتی برای کاهش مصرف آب در کشت محصولات کشاورزی

شرکت آکوا ایلد (Aqua-Yield) نانوذراتی تولید کرده که می‌تواند میزان مصرف آب را در محصولات کشاورزی کاهش دهد. این نانوذرات با تسریع به بار نشستن محصول، موجب کاهش هزینه‌های تولید می‌شوند.

یک شرکت فعال در منطقه یوتای آمریکا از فناوری‌ نانو برای افزایش برداشت محصولات کشاورزی استفاده کرده است. این شرکت که در لیست بهترین کارآفرینان آمریکا قرار دارد، به دنبال افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی است تا بتواند امیدها را برای افزایش تولید غذا در جهان پررنگ‌تر کند.

لاندون بوندرسون از مسئولان شرکت آکوا ایلد می‌گوید که فناوری‌ نانو در بخش پزشکی دستاوردهای زیادی داشته و ما قصد داریم همین کار را در بخش سلامت گیاه ادامه دهیم. با استفاده از نانوذرات می‌توان مواد مغذی را با کارایی بیشتری به گیاهان وارد کرد. این روش بسیار هدفمند است.

کلارک بل، مدیرعامل شرکت آکوا ایلد، می‌گوید: «هنگام اولین آزمون میدانی روی این فناوری، ما دریافتیم که رشد گیاهان با استفاده از این فناوری در طول شش ماه دو برابر بیشتر از گیاهان معمولی بوده‌است. آن‌ها این فناوری را روی گیاهانی نظیر سیب، یونجه، کلم، سیب زمینی، مرکبات، ذرت، پنبه، یونجه گلخانه‌ای، خربزه، پیاز، جعفری، فلفل، پسته، اسفناج، گوجه فرنگی و حبوبات آزمایش کردند.

این نانوذرات در مناطق مختلف آمریکا نظیر آریزونا، کالیفرنیا، فلوریدا، جورجیا، نیومکزیکو، کارولینای شمالی، تگزاس، یوتا و ویسکونسین مورد آزمایش قرار گرفته است. این شرکت در حال حاضر روی پرورش هندوانه در مزارع فلوریدا کار می‌کنند. به اعتقاد آن‌ها با استفاده از این نانوذرات می‌توان هندوانه را سه هفته زودتر پرورش داد.

بوندرسان می‌گوید: «این که سه هفته زودتر هندوانه به ثمر بنشیند، به این معناست که آب کمتری نیاز دارد و این صرفه‌جویی در حجم بالا، در مقیاس هکتار، اهمیت زیادی دارد. ما در حال حاضر روی کاهش مصرف آب در طول فرآیند پرورش مواد غذایی در مزارع کار می‌کنیم.»

این شرکت در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شده و سال ۲۰۱۸ موفق به توزیع محصولات خود به ۴۰ ایالات و شش کشور مختلف جهان یعنی نروژ، استرالیا، ژاپن، بلغارستان، آفریقای جنوبی و کانادا شده‌است.