۸ استارت‌آپ زیر چتر حمایتی IBM برای توسعه محاسبات کوانتومی

IBM چندی قبل شبکه‌ای موسوم به IBM Q راه‌اندازی کرده تا روی توسعه و تجاری‌سازی محاسبات کوانتومی کار کند. اخیراً ۸ استارت‌آپ‌ به این شبکه پیوسته‌اند تا از مزایای زیرساختی این شبکه برای توسعه محاسبات کوانتومی استفاده کنند.

شرکت IBM در حال گسترش راهبرد تجاری‌سازی سامانه‌های محاسبات کوانتومی است و در این راستا ۸ استارت‌آپ جدید را به شبکه خود اضافه کرده تا این فناوری را پیاده‌سازی کنند.
این راهبرد تجاری‌سازی در دسامبر ۲۰۱۷ آغاز و برای این کار، شبکه‌ای به نام IBM Q راه‌اندازی شد. این شبکه نهاد مسئول پیگیری کسب و کار محاسبات کوانتومی شرکت IBM شد. در زمان تأسیس این شبکه، IBM اعلام کرد که این شرکت زیرساختی را ایجاد کرده تا دیگر شرکت‌های نامدار بتوانند تحقیق و توسعه خود را با همکاری این شبکه انجام دهند. چند شرکت مهم نظیر سامسونگ، هیتاچی، هوندا، دایملر و JSR به این شبکه افزوده شدند. علاوه براین شرکت‌ها، دانشگاه‌های مختلفی نظیر اکسفورد، ملبورن و دانشگاه کیو نیز به این شبکه پیوستند.
این سازمان‌ها با پیوستن به این شبکه، به فضای ابری IBM که از محاسبات کوانتومی ۲۰ کیوبیتی بهره‌مند است، متصل شدند. قرار است در آینده نزدیک این سامانه به کامپیوتر کوانتومی ۵۰ کیوبیتی مجهز شود.
جف ولسر از مدیران بخش تحقیق و توسعه IBM چندی پیش اعلام کرد که برخی استارت‌آپ‌ها می‌توانند به سخت‌افزار محاسبات کوانتومی IBM دسترسی پیدا کرده و از آن استفاده کند. تمام شرکت‌هایی که در این شبکه حضور دارند از ابزار نرم‌افزاری IBM استفاده خواهند کرد و به برنامه‌ها و کتابخانه‌های IBM دسترسی خواهند داشت. در حال حاضر ۸ استارت‌آپ به این شبکه افزوده شدند.
زاپاتا کامپیوتینگ (Zapata Computing) یکی از این استارت‌آپ‌هاست که در بخش خدمات نرم‌افزاری فعالیت دارد. این شرکت الگوریتم‌های مبتنی بر محاسبات کوانتومی را برای استفاده در بخش شیمی، امنیت، اصلاح خطا و یادگیری ماشینی توسعه می‌دهد.
استرانگ‌ورک (Strangwork) استارت‌آپی است که در آستین آمریکا قرار دارد و روی ابزارهای مورد استفاده در نرم‌افزارها کار می‌کند.
کیوایکس برنچ (QxBranch) در واشینگتن قرار دارد و روی ارائه خدمات تحلیل داده‌های پیشرفته به‌منظور استفاده در بخش مالی، بیمه، انرژی و امنیت کار می‌کند. این شرکت به دنبال استفاده از محاسبات کوانتومی بوده و روی یادگیری ماشینی و انالیز ریسک متمرکز است.