نخستین المپیاد جهانی فناوری‌نانو، به خط پایان رسید

با معرفی تیم‌های برتر و اعطاء جوایز، نخستین المپیاد بین المللی فناوری‌نانو به کار خود پایان داد. کره‌جنوبی در بخش نوآوری، ایران در بخش کسب وکار، مالزی در بخش علم و فناوری و تایوان در بخش امتیازات کل، رتبه اول را به‌دست آوردند.

اولین المپیاد بین المللی فناوری‌نانو با معرفی برندگان رقابت‌ها به کار خود خاتمه داد. مراسم اختتامیه نخستین المپیاد بین المللی فناوری‌نانو صبح روز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ در پارک فناوری‌پردیس برگزار شد.

 در ابتدای مراسم، دکتر علی بیت‌اللهی،  مدیر کمیته راهبری المپیاد از  تیم‌ها شرکت‌کننده برای ۵ روز تلاش و کار گروهی در این رقابت‌ها تشکر کرد. بیت‌اللهی پروژه‌ها و چالش‌های مطرح شده در این المپیاد را در سطح بالایی توصیف کرد و از سوی دیگر ایده‌های مطرح شده توسط تیم‌ها برای رفع این چالش‌ها را بسیار جالب توجه دانست. وی گفت که این ایده‌ها به‌صورت مستقیم با چالش‌های مطرح شده مرتبط بودند. این ایده‌ها با توجه به دوره‌ها و کارگاه‌های مربوط به تجاری‌سازی و راه‌اندازی شرکت، می‌تواند از حالت ایده آزمایشگاهی به صنعتی تبدیل شود. به اعتقاد دکتر بیت‌اللهی یکی از اهداف این المپیاد، کمک به شرکت‌کنندگان خلاق برای خارج کردن این ایده‌ها از حالت ذهنی و پیاده‌سازی آن در مقیاس صنعتی است. از جمله نکات مثبت این المپیاد، کار تیمی و گروهی شرکت‌کنندگان بود که موجب هم‌افزایی در ایده‌پردازی و پیاده‌سازی ایده‌ها برای حل چالش‌های این المپیاد ‌شد. دکتر بیت‌الهی در ادامه افزود همین کار تیمی می‌تواند بعد از پایان المپیاد نیز برای حل چالش‌های موجود در جهان به کمک شرکت‌کنندگان بیاید.

filereader.php?p1=main_348a5cf517c4b4076

خانم آندره هاسه که به نمایندگی از اتحادیه اروپا در این دوره از المپیاد حضور داشت، سخنرانی کوتاهی درباره این المپیاد داشت که در آن ضمن تشکر از تیم‌ها برای تلاش و همتی که داشتند، به اهمیت نیروی انسانی و ارتقاء آنها پرداخت و دوره‌ها و کارگاه‌های برگزار شده در این المپیاد را در مسیر آموزش نیروی‌های انسانی دانست. در ادامه آلن تانگ استاد دانشگاه ملی تایوان به جایگاه سخنرانی دعوت شد. تانگ فضای موجود در المپیاد را بسیار صمیمی توصیف کرد به‌طوری که در طول اقامت خود در ایران، به‌خوبی با دیگر تیم‌ها ارتباط برقرار کرده است. به اعتقاد تانگ فضای صمیمی و دوستانه در این رقابت‌ها به حدی بود که او افراد تازه‌ای به جمع دوستان خود افزوده است. تانگ یکی از نقاط قوت این المپیاد را کیفیت بالا کارگاه‌های آموزشی آن شمرد و در ادامه از تیم پشتیبانی و برگزارکنندگان این دوره تشکر کرد دقت بالا و نظم موجود در این المپیاد را ماحصل فعالیت‌های تیم پشتیبانی دانست. در ادامه مائوکن وو از موسسه فیزیک سینسیا آکادمی در تایوان به سخنرانی پرداخت. به اعتقاد مائوکن وو زمان مورد نیاز برای آمادگی تیم‌ها کم بود اما در همین زمان اندک نیز شرکت‌کنندگان نشان دادند که برای چنین چالش سنگینی آمادگی دارند. وی این دوره از المپیاد را فرصت مناسبی برای محک زدن توامندی شرکت‌کنندگان دانست و سطح چالش‌های مطرح شده را برای آزمودن توانمندی شرکت‌کنندگان مناسب دانست. پروفسور کونگ شین از اعضاء کمیته راهبری نخستین المپیاد نانو و نماینده تیم کشور کره جنوبی نیز فناور‌ی‌نانو را ابزاری قدرتمند برای مقابله با چالش‌‌های جهانی دانست که می‌توان از آن برای ارائه رهیافت‌های جدید به‌منظور حل مشکلات جهانی استفاده کرد. وی در ادامه از تلاش‌های ستاد توسعه فناوری‌نانو برای برگزار این المپیاد در سطح جهانی تشکر کرد.

تیم‌های برتر نخستین دوره المپیاد جهانی فناوری‌نانو در چهار بخش معرفی شدند که اسامی تیم‌ها به قرار ذیل است:

در بخش نوآوری:  ریچارد نوح از کره‌جنوبی، رتبه اول و جایزه ۲۰۰۰ یورویی را دریافت کرد

در بخش علم و فناوری: تیم مالزی، رتبه اول و جایزه ۲۰۰۰ یورویی را دریافت کرد

در بخش کسب و کار: تیم نانیت از ایران رتبه‌اول و جایزه ۲۰۰۰ یورویی را دریافت کرد

در بخش کلی: تیم تایوان رتبه اول و جایزه ۳۰۰۰ یورویی را دریافت کرد.

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

پس از معرفی تیم‌های برتر دکتر علی بیت‌الهی از حضور تیم‌های روسیه و نمایندگان اتحادیه اروپا تشکر کرد و تلاش‌های آنها را در این رقابت‌ها ستود. وی اظهار امیدواری کرد که تجربه حضور در این المپیاد بتواند به شرکت‌کنندگان کمک کند تا در رویدادهای آتی و چالش‌های پیشرو موفق‌تر باشند.

المپیاد فرصتی برای ایجاد ارتباط میان محققان مستعد

سرگر از مربیان تیم روسیه که در شرکت روسنانو (Rusnano) فعالیت دارد این المپیاد را یک رویداد پیشرو در حوزه فناوری‌نانو دانست و اظهار امیدواری کرد که چنین رویدادهایی به صورت مستمر برگزار شود. وی فضا صمیمی حاکم براین رقابت‌ها را فرصتی مغتنم برای ایجاد ارتباط میان گروه‌های تحقیقاتی مختلف دانست که می‌تواند فرصت‌های هم‌افزایی بیشتری در آینده ایجاد کند. سرگر معتقد است این المپیاد به موضوع آب و محیط‌زیست پرداخت که جزء چالش‌‌های جهانی محسوب می‌شود. این چالش‌ها تنها با همکاری میان افراد و گروه‌های مختلف قابل حل است که چنین المپیادی می‌تواند بستری مناسب برای ایجاد ارتباط میان افراد باشد

برنامه‌ریزی دقیق و منظم در برگزاری المپیاد

پروفسور شین نظم حاکم بر این رقابت‌ها را عالی توصیف کرد و اظهار امیدواری کرد که در دوره‌های بعدی کشورها و تیم‌های بیشتری حضور داشته باشند تا افزایش تعداد شرکت‌کننده‌ها، علاوه بر افزایش سطح رقابت‌ها، فرصت‌های بیشتری برای همکاری ایجاد شود. وی از برنامه‌ریزی دقیق کمیته اجرایی به ویژه ستاد توسعه فناوری‌نانو برای برگزاری نخستین المپیاد بین المللی فناوری‌نانو تشکر کرد.

پروفسور وو نیز معتقد بود که هر چند این اولین المپیاد در حوزه فناوری‌نانو است و اما هماهنگی‌ها در طول رقابت‌ها قابل تقدیر بود. تانگ نیز اجرای چنین المپیادی را که ۵ روز به طول انجامید کاری دشوار می‌داند که نیاز به هماهنگی‌ها زیادی دارد که به‌نظر می‌رسد تیم اجرایی به خوبی از عهده آن برآمده است.

filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2

رتبه‌ای نیاوردیم ولی بسیار آموختیم

تونی بوریگداف از آلمان که تیم آنها موفق به دریافت رتبه‌ای در این رقابت‌ها نشد معتقد است که آموزش‌های خوبی در این المپیاد دیدم که برای ما درس‌آموز بود. به اعتقاد تونی تجربه‌ای به‌دست آمده در این چالش برای وی یکی از مهمترین دستاوردهای حضور در این المپیاد بود. هرچند فرصت کمی برای آمادگی به‌منظور شرکت در این رقابت‌ها داشتیم اما در همین فرصت اندک نیز تلاش کردیم تا خود را به سطح مطلوب برسانیم. وی چالش‌های مطرح شده را دشوار خواند اما این که موضوعات آب و محیط‌زیست به‌عنوان هسته اصلی چالش‌ها انتخاب شده بود را ستود، چرا که این دو مسئله از جمله مسائل بسیار مهم جهانی است. یافتن دوستان صمیمی را از جمله نکات جالب توجه در این رقابت‌ها دانست.

ایران، موفق در بخش کسب و کار

پوریا پردیش از دانشگاه فردوسی مشهد که در تیم نانیت ایران حضور داشت و رتبه برتر در بخش تجاری‌سازی و کسب و کار را به‌دست آورده معتقد است که سطح چالش‌های مطرح شده بسیار بالا بود. برخی تیم‌ها پیش از رقابت‌ها با امکانات بیشتری مراحل اماده‌سازی را طی کرده بودند اما در بخش کسب و کار ما موفق به کسب رتبه اول شدیم.

تیم یک نفره، برنده رقابت نوآوری

ریچارد نوح از کره جنوبی را می‌توان متمایز از دیگران دانست چرا که وی به تنهایی نمایندگی تیم کره‌جنوبی را یدک می‌کشید. او موفق به دریافت رتبه اول در بخش نوآوری شد. نوح در مصاحبه‌ای که بعد از دریافت جایزه داشت گفت که سطح رقابت‌ها بسیار بالا بود و او خوشحال‌ است که موفق شده در جایگاه اول بخش نوآوری قرار گیرد.

 دکتر سعید سرکار در پایان مراسم اختتامیه به تشریح توانمندی ۹ تیم شرکت‌کننده در این رقابت‌ها پرداخت و یکی از اهداف این المپیاد را ترغیب شرکت‌کنندگان برای تجاری‌سازی نوآوری‌ها و ایده‌ها دانست. دوره‌های آموزشی برای تشکیل شرکت در موضوع آب و محیط‌زیست را از جمله نقاط قوت این المپیاد شمرد که می‌تواند به توسعه فناوری‌نانو در حوزه آب و محیط زیست کمک کند.

وی در ادامه به تشریح جایگاه ایران در جهان در حوزه فناوری‌نانو پرداخت و کسب رتبه چهارم جهان در تولید علم را گام بزرگی در مسیر توسعه فناوری‌نانو در ایران دانست. ۱۷۸ شرکت و ۴۰ محصول تایید شده از جمله دستاوردها یک دهه فعالیت ستاد توسعه فناوری‌نانو دانست که با صادرات این محصولات به ۴۵ کشور جهان، فرصت‌های تازه‌ای برای تولید ثروت از فناوری‌نانو بوجود آمده است. اسپانیا، کره‌جنوبی، آلمان، روسیه، کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین را از جمله بازارهای هدف نانومحصولات ایرانی شمرد. دکتر سرکار ضمن اشاره به ظرفیت و توان علمی و فناوری‌ در ایران، توسعه صنعتی فناوری‌نانو را از جمله اهداف ستاد فناوری‌نانو دانست. وی حوزه سلامت را یکی از حوزه‌هایی دانست که بیشترین دستاوردهای فناوری‌نانو را به خود اختصاص داده است. موفقیت‌های صنعتی تنها به بخش سلامت محدود نمی‌شود، نانومحصولات متعددی نیز در حوزه نساجی و ساختمان توسط شرکت‌های ایرانی به بازار عرضه شده است. وی در پایان اظهار امیداوری کرد که شرکت‌ها نسبت به ایده‌های مطرح شده در این المپیاد توجه بیشتری داشته باشند تا این ایده‌ها فرصت تجاری‌سازی پیدا کنند.

نخستین المپیاد بین المللی فناوری‌نانو، عصر یکشنبه با اعطاء گواهینامه‌ها به شرکت‌کنندگان به کار خود پایان داد.