استفاده از پلتفورم فناوری نانوذره‌ای برای تولید دارو

شرکت آلمانی تاپاس تراپیوتیکس پلتفورم فناوری خود را در اختیار شرکت بوهرینگر قرار داده تا از آن برای تولید دارو استفاده شود. این فناوری حاوی نانوذراتی است که ترکیبات دارویی در آن قرار داده می‌شوند.

شرکت بوهرینگر اینگلهیم (Boehringer Ingelheim) همکاری مشترکی با شرکت تاپاس تراپیوتیکس آغاز کرده است تا فناوری رهایش وکتور ویروسی را برای مقاصد درمانی توسعه دهد. این فناوری در فاز اول برای مقابله با آنتی‌بادی‌های ضددارو (ADAs) استفاده می‌شود.
براساس تفاهم‌نامه‌ی چند ساله میان این دو شرکت، شرکت تاپاس موافقت کرده تا طراحی و تولید و استفاده از این فناوری را ادامه دهد و شرکت بوهرینگر نیز متعهد شده تا روی استفاده از این فناوری در آنتی‌ژن‌ها و داروسازی کار کند و در نهایت با این پلتفورم فناوری، داروی جدیدی را ارائه کند.
این پلتفورم به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند سیستم ایمنی طبیعی کبد را به کار گیرد. در این پلتفورم از نوعی نانوذرات استفاده شده که درون آنها با پپتید پر شده‌است. این نانوذارت به‌صورت انتخابی سلول‌های LSECs را هدف قرار می‌دهند در حالی که نسبت به نوعی از آنتی‌ژن‌ها تحمل‌پذیر هستند.
براساس تفاهم‌نامه امضاء شده میان دو شرکت، شرکت بوهرینگر از گزینه‌ی دریافت لیسانس توسعه‌ی پیش بالینی این دارو برخوردار است.
تیم جسن مدیرعامل توپاس می‌گوید: « این همکاری مشترک پشتیبان این فناوری بوده و می‌تواند به ارائه‌ی نسل جدیدی از داروها ختم شود.»
این اولین همکاری مشترک توپاس نیست، در سال ۲۰۱۷ این شرکت تفاهم‌نامه همکاری با شرکت الی لیلی به امضاء رساند؛ در این تفاهم‌نامه به این شرکت اجازه داده شده بود تا از پلتفورم توپاس برای توسعه‌ی نسل جدیدی از داروها استفاده کند. این تفاهم‌نامه روی آنتی‌ژن‌هایی متمرکز بود که موجب برخی بیماری‌های التهابی یا اتوایمنی بدن می‌شود. جزئیات مالی این تفاهم‌نامه منتشر نشد، اما شرکت لیلی موفق شد تا امکان تولید دارو با این فناوری را به‌دست آورد.
توپاس همکاری دیگری نیز با شرکت اووتک داشته است تا برای دیابت نوع یک راهکار درمانی جدیدی به‌دست آید. این فناوری در حال حاضر در مرحله پیش بالینی است.
از این پلتفورم فناوری برای تولید داروی بیماری MS نیز استفاده شده‌است. نتایج اولیه روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که نانوذراتی که به آنها داروی ضد بیماری MS متصل است تنها با یک بار تزریق به شکل موثری از موش‌ها حافظت کرده است.