خرید لیسانس فناوری نانوذرات نقره با قدرت میکروب‌کشی بالا

شرکت نانوکس (Nanox) با خرید لیسانس فناوری تولید نوع جدیدی از نانوذرات نقره، کسب و کار تولید و فروش این محصول را توسعه می‌دهد. فناوری تولید این نانوذرات توسط محققان برزیلی ابداع شده‌است.

بسیاری از محققان به دنبال یافتن راهی برای تولید انبوه نانوذرات نقره هستند. شرکت نانوکس (Nanox) اخیراً موفق به دریافت لیسانس فناوری تولید نوعی نانوذرات نقره با خواص آنتی‌باکتریال ویژه شده‌است. این فناوری ماحصل تحقیقات پژوهشگران برزیلی است. این محققان مقاله‌ای با عنوان Towards the scale-up of the formation of nanoparticles on α-Ag2WO4 with bactericidal properties by femtosecond laser irradiation  در نشریه Scientific Reports منتشر کردند که در آن راهکاری برای این موضوع ارائه شده‌است.

آنها سه سال قبل با ترکیب نانوذرات نقره و بلورهای نیمه‌هادی تنگستنات نقره، نانوذرات جدیدی تولید کردند. نانوذرات کامپوزیتی که این گروه تحقیقاتی تولید کردند ۳۲ برابر قدرت آنتی‌باکتریال بیشتری نسبت به نانوذرات رایج دارند. برای این کار باید از میکروسکوپ الکترونی عبوری استفاده می‌شد که بسیار هزینه‌بر بود. در این روش تابش الکترون بر تنگستنات نقره منجر به تولید نانوذرات می‌شد. باکتری‌ها به بلور تنگستنات نقره متصل شده و سپس توسط نانوذرات نقره خنثی می‌شوند.

برای حل مشکل هزینه، محققان از تابش لیزر پالسی استفاده کردند تا تابش‌هایی با فاصله زمانی فمتوثانیه به تنگستنات نقره انجام شود. آنها دریافتند که با انجام تابش، بلورهای نیمه‌هادی تبدیل به میکروساختارهایی از ترکیب نانوذرات نقره و خوشه‌های نقره می‌شوند.

محققان برای بررسی اثربخشی این نانوذرات، آنها را روی برخی باکتری‌ها مورد آزمایش قرار دادند؛ باکتری‌هایی که نسبت به تعدادی از آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند. آنها دریافتند که این نانوذرات نسبت به نانوذراتی که با استفاده از روش تابش الکترونی تولید شده بودند، ۳۲ مرتبه قوی‌تر باکتری‌ها را از بین بردند.

این گروه تحقیقاتی در حال ثبت پتنت مربوط به این روش جدید هستند تا از مالکیت فکری آن که منجر به تولید دو دسته‌ی جدید از نانوذرات نقره می‌شود، حفاظت کنند. لیسانس این فناوری توسط شرکت نانوکس (Nanox) خریداری شده‌است. نانوکس یکی از شرکت‌های انشعاب یافته از CDMF در سائوپائولو است. شرکت نانوکس نانوذرات نقره را به کشورهای مختلف می‌فروشد و قصد دارد تا این نانوذرات نقره جدید را به سبد خود اضافه کند.