نتایج مثبت آزمون بالینی نانودارو، قیمت سهام شرکت را بالا برد

موفقیت شرکت نانوبیوتیکس (Nanobiotix) در فاز دوم آزمون بالینی نانوداروی ضدسرطان سر و گردن، موجب افزایش قیمت سهام این شرکت شد.

فاز دوم آزمون بالینی روی نانوداروی NBTXR3 به پایان رسید و نتایج مثبت این آن موجب بالا رفتن بیش از ۵۰ درصدی قیمت سهام این شرکت شده‌است.

NBTXR3 دارویی مرکب از نانوذرات بلوری است که برای افزایش کارایی پرتودرمانی ساخته شده‌است. این نانودارو قبل از تابش پرتو به بیمار به‌صورت وریدی تزریق می‌شود و مسئولان شرکت نانوبیوتیکس معقتداند که اثرات ضد تومور پرتودرمانی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین بیمار برای انجام جراحی آمادگی بهتری پیدا می‌کند.

برای بررسی این موضوع، شرکت نانوبیوتیکس ۱۸۰ بافت سرطانی بدخیم را به‌صورت تصادفی انتخاب کرده و در حضور و عدم حضور این نانودارو، آن را در معرض پرتودرمانی قرار داده‌است. این کار پیش از جراحی انجام شده‌است.

فاز دوم این آزمون به مرحله‌ی پایانی رسید و نتایج به‌دست آمده امیدوارکننده بود. این نتایج توسط مسئولان شرکت نانوبیوتیکس منتشر شد. این داده‌ها نشان می‌دهند که نانودارو روی بیماران تأثیرگذار بوده و بسیاری از سرمایه‌گذاران این نتایج را گام بزرگی در مسیر تجاری‌سازی این نانودارو می‌دانند.

نانوبیوتیکس قصد دارد این دارو را در قدم اول در اروپا توزیع کند که این نتایج امیدوارکننده نشان می‌دهد این برنامه‌ی فروش در آینده نزدیک قابل انجام باشد.

پیتر ولفورد از تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران این حوزه می‌گوید که فروش این دارو به ۱۷۵ میلیون دلار خواهد رسید. شاخص‌های دیگری هم وجود دارد که نشان می‌دهد فرصت‌های بزرگی در انتظار این دارو است.

نانوبیوتیکس یکی از شرکت‌هایی است که در حوزه‌ی نانوپزشکی فعالیت داشته و به ‌دنبال ارائه‌ی راهبردهای جدیدی برای درمان سرطان است. این شرکت درآمد سه ‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۷ میلادی خود را منتشر کرد. براساس گزارش مالی اولیه‌ی این شرکت، درآمد نانوبیوتیکس ۵۸۶۴۵ پوند بوده که با پیش‌بینی‌های انجام شده این شرکت هم‌خوانی دارد. در این دوره‌ی زمانی، بیشترین درآمد نانوبیوتیکس از خدمات به‌دست آمده که به فعالیت‌های عملیاتی این شرکت با شرکای خود مربوط می‌شود.