همکاری دو شرکت کره‌ای و هندی برای توسعه‌ی نانوفتوکاتالیست

شرکت هندی بارات هیوی الکترونیکس با همکاری شرکت نانو در کره‌جنوبی به‌ دنبال توسعه‌ی نانوفتوکاتالیست‌هایی است که گازهای خروجی از کارخانه‌هایی که با ذغال‌سنگ کار می‌کنند را تجزیه می‌کنند تا آلایندگی آن‌ها به حداقل برسد.

بارات هیوی الکترونیکس (BHEL) در یک همکاری مشترک با شرکت نانو (Nano) در کره‌جنوبی قصد دارد کاتالیست‌های SCR را برای استفاده در کارخانه‌هایی که با ذغال‌سنگ کار می‌کنند، طراحی کند. این کاتالیست‌ها قادراند ترکیبات NOx را تجزیه کرده و انتشار ذرات آلاینده را کنترل کنند.

میزان انتشار گاز‌های Sox و NOx در کارخانه‌ها باید در حد مشخصی کنترل شود که این حد توسط وزارت محیط‌ زیست و جنگل‌داری تعیین می‌شود. شرکت بارات قصد دارد روی توسعه‌ی کاتالیست‌هایی کار کند که قادر به تجزیه ذرات آلاینده و رسیدن به محدوده تعیین شده‌است.

براساس این توافق‌نامه، بارات هیوی الکترونیکس می‌تواند فناوری پیشین خود را ارتقا داده و سامانه‌ی کنترل انتشار گازهای آلاینده جدیدی را طراحی و تولید کند. بارات هیوی الکترونیکس اولین شرکت هندی دارنده‌ی این فناوری خواهد بود و می‌تواند کاتالیست‌های SCR را در قالب پیشگامی Make in India تولید کند.

شرکت نانو کره‌جنوبی در تولید کاتالیست‌های SCR پیشرو بوده و مواد اولیه و فناوری برای تولید این کاتالیست‌ها را در اختیار کشورهای مختلف از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا، چین و تایوان قرار می‌دهد.

شرکت نانو یکی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی مواد سرامیکی و کاتالیستی است که نانوفتوکاتالیست‌هایی را به تولید انبوه می‌رساند. این شرکت از سال ۲۰۰۱ تولید خود را آغاز کرده و محصولات خود را به تأیید وزارت تجارت کره‌جنوبی رسانده‌است. شرکت نانو از سال ۱۹۹۸ فعالیت تحقیق و توسعه‌ای خود را آغاز کرده بود و در سال ۲۰۰۲ تولید انبوه سرامیک‌های لانه‌زنبوری خود را شروع کرد.

این شرکت علاوه‌بر فتوکاتالیست، مواد روانساز نیز تولید می‌کند. کلیدی‌ترین بخش این شرکت، بخش تحقیق و توسعه‌ی آن است که در آن سه تیم مختلف با توجه به اهداف خود فعالیت می‌کنند.