نانوذرات حاوی آنتی‌بیوتیک برای مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی

راکتوری شبیه به روده‌ی خوک طراحی شده تا از آن برای بررسی تأثیر نانوذرات حاوی آنتی‌بیوتیک روی میکروب‌های روده و ممانعت از ایجاد جهش و مقاومت آنتی‌بیوتیکی استفاده شود.

مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌‌ها به یکی از مشکلات جدید بخش سلامت تبدیل شدده‌است که باید راهکاری برای مقابله با آن پیدا کرد. دو محقق دانشگاه هوستون روشی ارائه کردند که می‌تواند با این مشکل مقابله کند. آن‌ها نشان دادند که می‌توان آنتی‌بیوتیک‌ها را درون نانوذرات قرار داد. با این کار دوز کمتری از آنتی‌بیوتیک‌ استفاده شده و آسیب کمتری به باکتری‌های مفید بدن وارد می‌شود. استفاده‌ی بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها و ایجاد جهش ژنتیکی در میکروب‌ها عامل اصلی مقاومت آنتی‌بیوتیکی است.

دبورا رودریگز و استیسی لوئیس، استادیاران رشته‌ی مهندسی محیط‌زیست، موفق به توسعه‌ی راکتوری شدند که روده خوک را شبیه‌سازی می‌کند. این راکتور می‌تواند برای مطالعه‌ی واکنش آنتی‌بیوتیک‌ها در روده‌ی خوک مورد استفاده قرار گیرد.

خوک شباهت زیادی به انسان دارد؛ به همین دلیل محققان از این حیوان برای مطالعه استفاده کردند. آن‌ها برای انجام این پروژه موفق به دریافت حمایت مالی ۴۳۷۰۰۰ دلاری از مؤسسه‌ی ملی غذا و کشاورزی آمریکا شده‌اند. در این پروژه، محققانی از دانشگاه ایالتی لوئیزیانا نیز شرکت داشتند. آن‌ها از غلات نانوذراتی حاوی آنتی‌بیوتیک ساختند.

اطلاعات به‌دست آمده از این پروژه نشان داد که نانوذرات مبتنی بر غلات سمیت کمتری نسبت به دیگر نانوذرات دارند. این نانوذرات در روده‌ی خوک (راکتور شبیه‌ساز روده خوک) هضم شدند. این راکتور به‌گونه‌ای طراحی شده که بتواند مواد غذایی هضم شده را  جمع‌آوری کرده و از خود عبور دهد. آب، قند و دیگر مواد غذایی از این معجون جدا می‌شوند.

محققان آنتی‌بیوتیک‌ها را به دو شکل وارد این راکتور کردند، آن‌ها آنتی‌بیوتیک را به‌صورت آزاد و همچنین به‌صورت وارد شده درون نانوذرات وارد این روده مصنوعی کردند تا نشان دهند که چگونه دوز متفاوت آنتی‌بیوتیک روی میکروب‌ها تأثیر می‌گذارد.

هدف نهایی این بود که مشخص شود چگونه آنتی‌بیوتیک می‌تواند کمترین تأثیر را روی میکروب‌های سالم داشته باشد. آن‌ها در حال حاضر روی تغییرات ژنتیکی میکروب‌ها در اثر استفاده از آنتی‌بیوتیک کار می‌کنند تا در نهایت ساز وکار جدیدی برای استفاده‌ی کم‌خطرتر از آنتی‌بیوتیک‌ها ارائه کنند.