کفش گرافنی، ماحصل همکاری بخش خصوصی و دانشگاه

شرکت انگلیسی اینوایت موفق به تولید کفش‌های گرافنی شده‌است. این کفش‌ها با استفاده از فناوری پتنت شده‌ی موسسه‌ی ملی گرافن تولید شده‌است.

شرکت اینوایت (inov-8) با همکاری مؤسسه‌ی ملی گرافن دانشگاه منچستر اقدام به تولید اولین کفش گرافنی کرد. همکاری مشترک این دو مرکز منجر به تولید لاستیک‌های تقویت شده با گرافن شد که برای تولید کفش مناسب بوده و آزمون‌های انجام شده بعد از ۱۰۰۰ مایل استفاده، نشان داده است که این کفش می‌تواند ۵۰ درصد مقاومت بیشتری نسبت به کفش‌های رایج داشته باشد.

شرکت اینوایت اولین نام‌ تجاری در جهان است که از مواد گرافنی برای تولید کفش ورزشی استفاده کرده و کفش‌هایی با نام G-SERIES را تولید کرده‌است. سال گذشته این شرکت اعلام کرد که قصد دارد انقلابی در صنعت کفش ایجاد کند. چند ماه بعد، این شرکت از کفش گرافنی خود رونمایی کرد.

مایکل پرایس، از مدیران بازاریابی و تولید این شرکت می‌گوید: «در طول ۱۸ ماه گذشته، ما همکاری نزدیکی با مؤسسه‌ی ملی گرافن داشته‌ایم تا بتوانیم گرافن را وارد بازار کنیم. پیش از این، ورزشکاران باید از میان دو نوع لاستیک مختلف یکی را انتخاب می‌کردند. اولین دسته از لاستیک‌ها بسیار نرم بوده و در محیط‌های مرطوب عملکرد خوبی داشته‌اند اما به سرعت دچار زوال ساختاری می‌شدند. گروه دوم، لاستیک‌های سخت بودند که با وجود دوام بالا، بسیار صلب بودند.»

آرویند ویجایارا می‌گوید: «ما با استفاده از مواد گرافنی لاستیکی ساختیم که ۵۰درصد استحکام‌ بالاتر، ۵۰درصد انعطاف‌پذیرتر و ۵۰درصد قدرتمندتر از لاستیک‌های رایج است. ما خوشحالیم که گرافن را وارد فروشگاه‌ها کردیم و اکنون هر کسی می‌تواند از محصولات گرافنی در بازار استفاده کند. گرافن ماده‌ای با پتانسیل بالا بوده که انتظار می‌رود در حوزه‌های مختلف نظیر پوشش، کامپوزیت و حسگر استفاده شود.»

این کفش‌ها در سه مدل مختلف، با توجه به نیاز ورزشکاران، ساخته شده‌اند. در هر سه مدل لاستیک گرافنی و چلوار استفاده شده‌است. این محصول با استفاده از فناوری پتنت شده‌ای تولید شده‌است.