استفاده از فناوری‌ نانو و ابرمحاسبات در بهبود کسب و کار نفت

شرکت آرامکو که در حوزه‌ی تولید نفت خام فعالیت دارد، قصد دارد با توسعه‌ی فناوری‌ نانو و بهره‌برداری از ابرمحاسبات، فناور‌ی‌های جدیدی برای بهبود کارایی فرایندهای خود ارائه کند.

شرکت سعودی آرامکو (Aramco) که به‌صورت سنتی یکی از خریداران و مصرف‌کنندگان فناوری بود، قصد دارد راهبرد خود را تغییر داده و با استفاده از تحقیق و توسعه به یکی از تولیدکنندگان فناوری‌های جدید در جهان تبدیل شود.

این شرکت به دنبال ارائه‌ی فناوری‌هایی است تا با کمک آن‌ها به یکی از شرکت‌های کارا و اقتصادی تبدیل شود، به‌طوری که اثرات زیست‌‌محیطی کمتری به‌ دنبال داشته باشد. این شرکت در حال تلاش برای استفاده از داده‌های بزرگ و ابرکامپیوتر است و همچنین قصد دارد از فناوری‌ نانو برای ایجاد انقلاب صنعتی چهارم استفاده کند. با توجه به حجم بالای تولید نفت در این شرکت، کوچکترین افزایش کارایی می‌تواند نرخ تولید و کارایی را در دراز مدت به شدت افزایش دهد.

در سال ۲۰۱۷، این شرکت اقدام به بیشینه کردن استخراج نفت با استفاده از فناوری‌های مختلف کرد. این شرکت قصد دارد تا چالش‌های حوزه‌ی نفت و گاز را با استفاده از متخصصان خود در بخش تحقیق و توسعه حل کند. این چالش‌ها شامل فرایندهای آنالیز و پردازش زمین‌لرزه، افزایش کارایی و اثربخشی کاوش گاز و بهینه‌کردن روش‌های تولید نفت خام، افزایش نرخ تولید نفت، بهبود کارایی چاه‌های نفت و کاهش هزینه‌ی تولید است.

این شرکت معتقد است که افزایش دقت در مدل‌سازی‌ها و توان محاسباتی می‌تواند به مهندسان این شرکت کمک کند تا درک بهتری از مکانیک مخازن داشته باشند و با این کار تولید را به بیشترین مقدار خود در درازمدت برسانند.

آرامکو از پلتفورم تصویربرداری زلزله‌‌نگاری جدیدی بهره‌مند است که با استفاده از آن می‌تواند از ساختارهای مختلف بخش‌های عمیق زمین نقشه‌برداری کند. این شرکت برای ارزیابی بهبود استخراج با دی‌اکسیدکربن، از فناوری‌‌های مختلفی استفاده می‌کند. تولید نفت خام در اثر تزریق این گاز بهبود قابل توجهی می‌یابد.