الزام جدید اروپا برای شرکت‌های مصرف‌کننده‌ی نانوپیگمنت

شرکت‌های تولیدکننده‌ی نانومحصولات حاوی پیگمنت نانومقیاس، موظف به ارائه‌ی اطلاعات کامل درباره‌ی فرآیند استفاده از این نانومواد در محصولات خود شدند. این اطلاعات به ناظرین محصولات کمک می‌کند تا ارزیابی دقیق‌تری از وضعیت محصولات داشته باشند.

شرکت‌های اروپایی موظف شدند اطلاعات مربوط به فرآیند استفاده از پیگمنت‌های نانومقیاس خود را در محصولات گزارش کنند. این شرکت‌ها از سوی سازمان نظارت بر نانومواد اروپا (EUON) ملزم به ارائه‌ی این اطلاعات شده‌اند.

در گزارش این سازمان آمده است که این اطلاعات می‌تواند شکاف دانش موجود در ارزیابی مواد مورد استفاده در محصولات را پر کند و به ناظرین محصولات کمک کند تا ارزیابی دقیق‌تری از وضعیت محصولات داشته باشند.

محققان شرکت مشاوره EcoMole و دانشگاه صنعتی وی‌سی‌بی در جمهوری چک گزارشی را درباره‌ی وضعیت نانوپیگمنت‌های مورد استفاده در بازار اروپا منتشر کردند. در این گزارش محدودیت‌هایی برای استفاده از نانومواد معدنی نظیر دی‌اکسید تیتانیم، اکسید روی و نانوسیلیکا قید شده‌است. البته به دلیل فقدان روش‌های آزمایش استاندارد نمی‌توان داده‌های دقیقی از محصولات به‌دست آورد. بنابراین، ارائه‌ی اطلاعات از سوی شرکت‌ها می‌تواند به ارزیاب‌ها کمک کند تا نتایج دقیق‌تری به‌دست آورند. وجود شکاف دانش و عدم قطعیت در داده‌ها، فرآیند کنترل محصولات را با دشواری همراه می‌کند. براساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان نظارت بر نانومواد اروپا، پیگمنت‌های نانومقیاس که درون پلیمر قرار گرفته باشند و در پوشش یا رنگ ترکیب شده ‌باشند بعید است که مشکلی برای مصرف‌کننده به همراه داشته باشد.

به اعتقاد این سازمان، جمع‌آوری اطلاعات و ایجاد استاندارد برای این نانومواد می‌تواند گام مهمی در مسیر مدیریت ایمنی نانومواد باشد. تولیدکنندگان موظف به ثبت تمام پیگمنت‌ها و پرکننده‌ها در سامانه‌ی REACH هستند، اما ظاهراً درج این اطلاعات برای ارزیابی کافی نیست؛ زیرا پیگمنت‌هایی که ترکیب شیمیایی یکسان دارند، با تغییر ابعاد، خواص متفاوتی از خود نشان می‌دهند.

به اعتقاد مسئولان این سازمان، در حال حاضر فقدان روش‌های اندازه‌گیری تأییدشده برای تشخیص نانومواد در محصولات یکی از چالش‌های این سازمان است. مدت‌هاست که برای استاندارد کردن روش‌های آزمون اقدام شده، اما بیشتر روش‌های ارائه شده گران و پیچیده بوده و نیاز به روش‌های ساده و ارزان است.

در حال حاضر EUON در حال بازنگری قوانین است تا راهکارهایی برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق‌تر به‌دست آید تا مشکل شکاف دانش در بخش ارزیابی محصولات را حل کند.