بازدید از نانوکامپوزیت پرکننده دندان در غرفه نانومچ که گواهی نانومقیاس دارد

در غرفه برنامه‌ی تجاری‌سازی فناوری‌نانو (Nano Match) نانوکامپوزیت پرکننده دندان، محصولی از شرکت تجهیزات شرکت مهام پارلا عرضه شده است. این محصول گواهی نانومقیاس را نیز دریافت کرده است.

تجهیزات شرکت مهام پارلا محصول کامپوزیت دندانی را در غرفه نانومچ عرضه می‌کند که می‌تواند جایگزین مواد پرکننده دندان باشد.

اکبر جدایی مدیرعامل شرکت می‌گوید: « تولید نمونه اولیه از این محصول انجام شده است. در حال حاضر با توزیع‌کنندگان مواد دندان پزشکی وارد مذاکره شده‌ایم تا این محصول به بازار عرضه شود.»

جدایی درباره مجوزها و استانداردهای اخذ شده برای این محصول می‌گوید: « سه استاندارد ایزو برای این محصول دریافت شده است. ایزو۱۳۴۸۵ که مربوط به مدیریت تجهیزات پزشکی است، ایزو ۴۰۴۹ که مربوط به خواص مکانیکی بوده و ایزو ۱۰۹۹۳ که مربوط به تست‌های ایمنی است. همچنین گواهی نانومقیاس این محصول از ستاد توسعه فناوری نانو دریافت شده است.»

مدیرعامل شرکت مهام تجهیزات پارلا می‌گوید: « تا کنون دو محصول کامپوزیت دندانی و فیشور سیلانت این شرکت موفق به دریافت تأییدیه دانش بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده است.»

این کامپوزیت هیبریدی شامل مخلوطی از دو گستره اندازه ذره از مواد سرامیکی است و در آن از نانوساختارها و نانوپرکننده‌ها نیز استفاده شده است. طول عمر و دوام آمالگام‌های رایج در دندانپزشکی ۱۲ سال بوده که این زمان برای کامپوزیت‌ها ۷ تا ۸ سال گزارش شده است. در حالی که این کامپوزیت جدید می‌تواند طول عمر بالاتر از ۱۲ سال داشته باشد.

از مزیت‌های این فناوری می‌توان به عمق کیور بالا، زمان کیور کوتاه، حداقل سایش، میزان جذب بسیار کم آب، استحکام فشاری بالا و ظاهری مشابه دندان اشاره کرد.

شرکت مهام تجهیزات پارلا که در لیست شرکت‌های دانش‌بنیان است با کمک جمعی از اساتید دانشگاه فعالیت خود را از سال ۱۳۹۵ در حوزه مهندسی پزشکی و دندانپزشکی آغاز کرده و در حال حاضر در مرکز رشد پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران مستقر است.