«فورد موستانگ» به فناوری‌ نانو مجهز می‌شود

شرکت فورد قصد دارد از فناوری‌ نانو در برخی محصولات خود نظیر فورد موستانگ و فورد F-150 استفاده کند. این شرکت از گرافن در قطعات مختلف این محصولات استفاده خواهد کرد.

شرکت فورد موتور (Ford Motor) اعلام کرد که به دنبال استفاده از گرافن در خودروهای تولیدی خود است. گرافن ماده‌ای دو بعدی با استحکام بالاست که هدایت الکتریکی و گرمایی قابل توجهی دارد. این ماده انعطاف‌پذیر بوده و می‌تواند نقش عایق صوتی را نیز ایفا کند.

شرکت فورد قصد دارد با همکاری گروه صنعتی ایگل و ایکس‌جی ساینس روشی برای استفاده از گرافن در بخش‌های مختلف خودرو نظیر پوشش پمپ، ریل سوخت و موتور استفاده کند تا کارایی خودرو افزایش یابد.

دبی میلوسکی از مدیران فنی شرکت فورد می‌گوید: « دستاورد مورد نظر ما خود گرافن نیست، بلکه چگونگی استفاده از آن است. ما می‌توانیم از مقادیر بسیار کم این ماده، مثلاً نیم درصد، استفاده کنیم تا بهبود کیفیت و دوام در محصول نهایی ایجاد شود. با استفاده از این فناوری می‌توان مقاومت صوتی، دوام و کاهش وزن را در خودرو ایجاد کرد.»

شرکت فورد گرافن را با فوم ترکیب کرده و نشان داد که میزان صدا ۱۷درصد کاهش و خواص مکانیکی ۲۰درصد بهبود داشته‌است. همچنین ۳۰درصد در خواص دوام در برابر حرارت بهبود ایجاد شده‌است.

انتظار می‌رود تا پایان سال گرافن وارد خط تولید شده و در قطعات زیر کاپوت خودروهای فورد F-150 و فورد موستانگ و برخی مدل‌های دیگر از این خودرو استفاده شود.