دریافت ۲٫۱ میلیون پوند برای استفاده از فناوری کوانتومی در حسگرها

شرکت نوپای آکسفورد هایکیو با دریافت حمایت مالی ۲٫۱ میلیون پوندی، به‌دنبال توسعه‌ی قطعات مبتنی بر محاسبات کوانتومی برای استفاده در حسگرهاست.

آکسفورد هایکیو (Oxford HighQ) یکی از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه‌ی فناوری‌های کوانتومی است. این شرکت موفق به دریافت ۲٫۱ میلیون پوند حمایت مالی برای تجاری‌سازی قطعات مربوط به فناوری محاسبات کوانتومی شده‌است. از این قطعات می‌توان برای توسعه‌ی فناوری‌های حسگری نانوذرات و مواد شیمیایی استفاده کرد. در حال حاضر این شرکت روی توسعه‌ی حسگرهایی کار می‌کند که حساسیت آن‌ها ۱۰ هزار برابر بیشتر از فناوری حسگری نوری موجود در بازار است. این حسگرها برای مقاصد تشخیص بیماری و نانوپزشکی به کار برده می‌شوند.

جرمی وارتر از بنیان‌گذاران و مدیرعامل این شرکت می‌گوید: « آکسفورد هایکیو شرکتی است که در حوزه‌ی فناوری‌های کوانتومی فعالیت دارد. ما حمایت مالی ۲٫۱ میلیون پوندی برای تجاری‌سازی قطعات مبتنی بر محاسبات کوانتومی دریافت کردیم تا بتوانیم با کمک این قطعات، فناوری‌های حسگری مربوط به نانوذرات و دیگر مواد شیمیایی را بهبود دهیم.»

وی می‌افزاید: « حسگرهای ما مبتنی بر میکرونوسانگرهای نوری هستند و قابلیت تقویت سیگنال را دارند. از این حسگرها می‌توان در ادوات تشخیص مواد شیمیایی استفاده کرد. هرچند که استفاده از میکرونوسانگرهای نوری در حسگری موضوع جدیدی نیست، اما تیم ما در روش‌های ساخت نوسانگر پیشرو بوده و با استفاده از این روش‌ها موفق به ساخت حسگرهایی مجهز به میکرونوسانگر شده‌ و برای اولین بار این نوع حسگرهای مبتنی بر میکرونوسانگر را تجاری‌سازی کرده‌است. این یک فرصت عالی برای بهبود جریان فناوری در ادوات تشخیص طبی فعلی است که در آن امکان مجهز کردن شناساگرها به میکرونوسانگرها فراهم شده‌است. حسگرهای شرکت ما از فناوری میکروسیالی بهره‌مندند؛ فناوری که در ادوات تشخیص طبی رایج است. بهبود این حسگرها موجب خواهد شد تا حساسیت فرآیند تشخیص افزایش و قیمت محصول کاهش یابد. با حفظ ارتباط با دانشگاه آکسفورد، برای دست‌یابی به فناوری‌های جدید، به خوبی حمایت مالی می‌شویم. ما برای ارائه‌ی فناوری‌های جدید به بازار، تجربه‌ و تخصص خود را به اثبات رسانده‌ایم. ما پیش‌بینی می‌کنیم که آزمون‌های مورد نیاز روی این فناوری تا سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ به پایان برسد و تا پایان سال ۲۰۲۰ این محصول وارد بازار شود.»