آسیاب‌های تولید پودر نانو در مسیر صادرات

شرکت امین آسیا فناور پارس علاوه بر آسیاب گلوله‌ای سیاره‌ای و آسیاب پره گلوله که دارنده‌ی گواهی نانو مقیاس هستند، چهار محصول دیگر نیز دارد که در حال طی‌کردن فرآیند دریافت گواهی نانو مقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو هستند.

آسیاب‌کاری یکی از روش‌های متداول تهیه‌ی پودر است و شرکت امین آسیا فناور پارس تولیدکننده‌ی آسیاب‌های پودرکننده‌ی مواد معدنی و اکسید فلزات در اندازه‌های نانومتری است. آسیاب گلوله‌ای سیاره‌ای و آسیاب پره گلوله این شرکت گواهی نانو مقیاس را از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو دریافت کرده‌است. به گفته‌ی حمیدرضا کمال آبادی فراهانی مدیرعامل شرکت، چهار محصول دیگر نیز در فرآیند دریافت گواهی نانومقیاس هستند.

مدیرعامل شرکت امین آسیا فناور پارس در مورد فروش این محصولات در خارج از کشور گفت: « به‌صورت مستقل مذاکراتی را برای عرضه‌ی محصولات برای صادرات آغاز نکرده‌ایم، اما با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و شرکت توانا، آسیاب گلوله‌ای سیاره‌ای در سبد محصولات عرضه‌شده به بولیوی قرار گرفته است. ارزش این محصول در این سبد ۵۶۰۰ دلار است و امیدواریم این امر امکان صادرات بیشتر را برای ما فراهم کند.»

وی ادامه داد: « در مقوله‌ی فروش خارجی نیز باید برای شرکت‌های خارجی ایجاد جذابیت کنیم. کیفیت بالای محصولات به تنهایی نمی‌تواند در جلب مشتری خارجی مؤثر باشد؛ بلکه علاوه بر معقول و رقابتی کردن قیمت، داشتن ثبات اقتصادی و سیاسی در کشور هم می‌تواند در جلب کشورهای دیگر به خرید دستاوردهای نانویی ایران کمک کند.»

کمال‌آبادی در ادامه در مورد چالش‌های فروش محصولات دانش‌بنیان در داخل و خارج از کشور گفت: «فروش محصولات، نیازمند زمینه‌سازی‌های اولیه است. به عنوان مثال در بازار داخل فرصت نمایشگاهی می‌تواند در جلب اعتماد متقاضیان کالا تأثیرگذار باشد، اما از طرف دیگر زمان برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل می‌تواند میزان تقاضا و خرید مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و پژوهشی را تغییر دهد که می‌تواند مرتبط با زمان تأمین بودجه‌ی مراکز دولتی یا زمان امتحانات دانشجویان و اساتید باشد. بنابراین بهترین زمان برگزاری نمایشگاه‌های این‌چنینی که دارای یارانه‌های مصرفی هستند، اوایل پاییز است.»

شایان ذکر است دستگاه آسیاب گلوله‌ای سیاره‌ای از جمله تجهیزات متداول برای تولید نانو پودرهاست و همانطور که از نام  این دستگاه مشخص است، مانند سیارات منظومه‌ی شمسی دارای دو حرکت وضعی( به دور خود) و انتقالی ( به دور مرکز) است و این حرکات باعث می شود که گلوله‌های آسیاب کننده به دیواره‌ها نچسبیده و به طور مداوم در جهت قطر دایره‌ی محفظه پرتاپ شده و ابعاد پودرهای موجود در محفظه را تا حد نانو برسانند.

هر دو آسیاب شرکت امین آسیا فناور پارس دارای ویژگی پودر کردن ذرات در حد نانومتر، آلیاژسازی مکانیکی ذرات مختلف، امکان انجام واکنش شیمیایی در حین آسیاب‌کردن تحت گاز محافظ (قابل استفاده برای مواد معدنی و شیمیایی، سرامیک، فلز وغیره) هستند.