چالش ایجاد خاصیت پایدار ضد چروک در پارچه‌های پنبه‌ای

بیستمین چالش نوآوری نانو با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و شرکت نانو بنیتا با عنوان « چالش ایجاد خاصیت پایدار ضدچروک در پارچه‌های پنبه‌ای» برگزار می‌شود. علاقه‌مندان تا ۲۵ اسفند‌ماه فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال نمایند.

در ادامه برگزاری چالش‌های نوآوری و فناوری نانو با هدف توسعه راه‌کارهای حل مشکلات صنعتی و رفع نیازهای فناورانه کشور، بیستمین دوره از چالش‌های نوآوری نانو در پلتفرم نوآوری‌باز آی‌چلنج (www.ichallenge.ir) آغاز شد. چالش نوآوری «ایجاد خاصیت پایدار ضدچروک در پارچه‌های پنبه‌ای» که از سوی کارگروه صنعت و بازار ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و با همکاری «شرکت نانو بنیتا» برگزار می‌شود، به‌دنبال توسعه راه‌کارهایی عملی مبتنی بر فناوری نانو جهت « ایجاد خاصیت پایدار ضدچروک در پارچه‌های پنبه‌ای» در داخل کشور است.

از دیرباز پنبه در زمره پرکاربردترین الیاف به‌ویژه تولید پوشاک بوده است. نرمی، لطافت، استحکام، جذب رطوبت بالا، امکان تنفس طبیعی و  هدایت خوب گرما در فصل گرما از جمله ویژگی‌های متمایز این الیاف طبیعی هستند. اما عدم ثبات ابعادی و چروک‌پذیری منسوجات پنبه‌ای یکی از مشکلات و معایب این الیاف است که همواره مصرف‌کنندگان با آن مواجه هستند. از گذشته به منظور رفع مشکل چروک‌شدگی راه‌کارهای فیزیکی و شیمیایی متعددی پیشنهاد شده است. در سال‌های اخیر با گسترش و نفوذ به‌کارگیری فناوری نانو در صنعت نساجی و توسعه تکمیل‌های شیمیایی مبتنی بر این فناوری، ایجاد و بهبود بسیاری از ویژگی‌های نوین از جمله خاصیت ضدچروک در این پارچه‌ها ممکن شد. در این حالت نانوساختارها عموماً در کنار یک عامل ایجاد اتصال عرضی، با نفوذ در نواحی آمورف الیاف و ایجاد پیوند هیدروژنی با مولکول‌های لیف حرکت و جابجایی زنجیرهای مولکولی، سلولز را محدود می‌کنند. در این راستا ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به درخواست شرکت «نانوبنیتا» اقدام به برگزاری یک چالش نوآوری با عنوان «ایجاد خاصیت پایدار ضدچروک در پارچه‌های پنبه‌ای» نموده است.

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، فرآیند ثبت‏‌نام مرحله اول چالش پیش‏رو از ۲۵ بهمن‌ماه آغاز شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران علاقه‌مند تا تاریخ ۲۵ اسفند‌ماه فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال نمایند.

طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) به مرحله دوم راه خواهند یافت. پذیرفته‌شدگان این مرحله همچنین تا سقف ۵۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی شامل کمک‌هزینه نقدی و اعتبار استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو را طی مرحله دوم دریافت خواهند نمود. برنده نهایی این چالش علاوه بر دریافت جایزه ۲۰۰ میلیون ریالی و تسهیلات حمایتی ویژه از سوی ستاد توسعه فناوری نانو در جهت تجاری‌سازی طرح خود، فرصت همکاری برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی طرح تا تولید انبوه را در شرکت نانوبنیتا خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و…) به نشانی Ichallenge.ir مراجعه نمایند.