خرید لیسانس ویراستار ژن برای مقابله با بیماری‌های قلبی

خرید لیسانس ویراستار ژن برای مقابله با بیماری‌های قلبی

شرکت ورو تراپیوتیکس با خرید لیسانس ویراستار ژن موسوم به کریسپر قصد دارد تا با همکاری دانشگاه هاروارد و شرکت گوگل، از این فناوری برای کمک به کاهش خطر بیماری‌های قلبی استفاده کند.

یک استارت‌آپ فعال در حوزه ویرایش ژن اقدام به جلب حمایت ۵۸٫۵ میلیون دلاری کرده است تا لیسانس فناوری پتنت شده کریسپر را که از دانشگاه هاروارد خریداری کرده با همکاری شرکت بیم‌تراپیوتیکس تجاری‌سازی کند. قرار است از این ویراستار ژن برای کمک به درمان بیماران قلبی استفاده شود.

شرکت ورو تراپیوتیکس (Verve Therapeutics) به دنبال حفظ سلامت جامعه از گزند بیماری‌های قلبی و عروقی است که برای این کار به سراغ ویرایش ژن رفته تا با کمک ویراستارهای ژن بتواند خطر مشکلات عروقی را به‌صورت دائمی کاهش دهد.

ورو اعلام کرد که پتنت فناوری کریسپر را که شامل Cas9 و Cas12a است خریداری کرده و قرار است با کمک موسسه بورد و دانشگاه هاروارد این فناوری را تجاری‌سازی کند. این شرکت دسترسی انحصاری به فناوری‌های رهایش ژن و اصلاح ژن برای استفاده در انسان دارد.

براساس اظهارات شرکت ورو، با اتمام فاز اول آزمون بالینی روی این فناوری، شرکت بیم می‌تواند در توسعه و تجاری‌سازی آتی این پروژه و همچنین در ۵۰ درصد از سود و زیان پروژه مشارکت داشته باشد. طرفین به دنبال توسعه روش‌های رهایش جدید هستند. در این پروژه از پلتفورم رصد مبتنی بر نانوذرات استفاده می‌شود تا سامانه رهایش ژن بهینه‌سازی شود.

شرکت ورو و بیم توافق‌کرده‌اند تا فناوری‌های رهایش جدیدی را توسعه دهند. در کنار این توافق‌نامه، شرکت ورو با شرکت گوگل نیز وارد همکاری شده تا با کمک یکدیگر از پلتفورم مبتنی بر نانوذرات برای رصد رهایش ژن استفاده شود.

کاتیرسان از مدیران شرکت ورو می‌گوید که این شرکت با هدف کمک برای حل مشکلات قلبی تاسیس شده است. ویرایش ژن ابزار مناسبی برای محافظت از ژن‌ها و مقابله با جهش‌هایی است که می‌تواند منجر به مشکلات قلبی شود. با این فناوری می‌توان ژن‌های محافظ را نیز به ژنوم انسان افزود تا با این کار خطر بیماری‌های قلبی به شدت کاهش یابد.