فرصت مناسب برای حضور شرکت‌های نوپا و جوان در حوزه نانولوله‌کربنی

فرصت مناسب برای حضور شرکت‌های نوپا و جوان در حوزه نانولوله‌کربنی

به دلیل وسعت بازار و تنوع محصولات و نزدیک بودن کیفیت محصولات شرکت‌ها به هم، در حال حاضر فرصت مناسبی برای حضور شرکت‌های نوپا و جوان در حوزه نانولوله‌های کربنی فراهم شده‌است.

بازار نانولوله‌های کربنی بسیار پخش و غیرمتمرکز است که دلیل این امر، وجود تعداد بی‌شماری از بازیگران منطقه‌ای در سراسر جهان است. تقاضای بسیار زیادی برای نانولوله‌های کربنی وجود دارد و در عین حال تشخیص تفاوت میان محصولات مختلفی که توسط شرکت‌ها در کشورهای مختلف تولید می‌شود، بسیار دشوار است؛ از این رو فرصت‌ بسیار مناسبی برای بازیگران جدید ایجاد شده‌است. با این شرایط، شرکت‌های بسیار جوان و نوپا در حال ورود به بازار نانولوله‌های کربنی هستند.

عامل مهم دیگر در بازار، فقدان جایگزین در بازار برای نانولوله‌های کربنی است؛ بنابراین، بازار کاملا رقابتی است. برخی از بازیگران بزرگ جهانی حوزه نانولوله‌های کربنی شامل سی‌نانو تکنولوژی، شووا دنکو و نانوسیل در مجموع ۲۳ درصد از بازار را در اختیار دارند.

بازار نانولوله‌های کربنی تا پایان سال ۲۰۱۶ ارزش ۱٫۶ میلیارد دلار داشته و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۳ این بازار رشد ۲۲٫۱ درصدی را تجربه کند و به رقم ۶٫۹ میلیارد دلار برسد.

از نقطه نظر جغرافیایی، منطقه اقیانوسیه/آسیا بزرگ‌ترین سهم بازار جهانی نانولوله‌های کربنی را دارند. این منطقه در پایان سال ۲۰۱۶ بیش از ۳٫۲ میلیون تن نانولوله مصرف کرده است. تقاضای رو به رشدی در صنعت الکترونیک در کشورهایی نظیر هند، چین، کره‌جنوبی، ژاپن و تایوان وجود دارد که موجب تسریع رشد این بازار در این منطقه شده است.

از نظر نوع نانولوله‌ها، نانولوله‌های کربنی چندجداره جایگاه قابل توجهی دارد. این نوع نانولوله‌ها استحکام مکانیکی بهتر و هدایت گرمایی بالاتری دارند بنابراین، برای استفاده در باتری‌ها، ابرخازن‌ها، مواد ساختمانی و پوشش‌ها مناسب هستند.

نانولوله‌های کربنی به دلیل سبک بودن می‌تواند وزن محصول نهایی را کاهش دهد که این موضوع برای استفاده در صنعت پلیمر و تقویت پلیمرها اهمیت زیادی دارد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۳ صنعت پلیمر ۶۸ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد. جایگزین اکسیدقلع ایندیم با نانولوله‌های کربنی و استفاده از آن در صنعت نمایشگر نیز تاثیر زیادی در بازار نانولوله‌های کربنی دارد.