تولید داروی ژن‌درمانی با ترکیب پلاسمید DNA و نانوحامل لیپیدی

تولید داروی ژن‌درمانی با ترکیب پلاسمید DNA و نانوحامل لیپیدی

یکی از شرکت‌هایی که در زمینه ژن‌درمانی فعالیت دارد موفق به تولید نانودارویی برای سرکوب تومور سرطانی شده است. در این دارو از پلاسمیدهای DNA و نانوحامل‌های لیپیدی استفاده شده است.

جنپرکس (Genprex) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه ژن‌درمانی است. این شرکت اعلام کرد که شرکت آلدورن (Aldevron) که همکار شرکت جنپرکس است، موفق به تکمیل فرآیند ساخت نانودارویی به نام TUSC2 شده است، دارویی که برای سرکوب کردن تومور طراحی و در آن از پلاسمید DNA استفاده شده‌ ست.

ساخت این دارو که در سپتامبر ۲۰۱۸ اعلام رسمی شده بود، با توافق میان دو شرکت جنپرکس و آلدرون انجام شده است.

در محصول اولیه شرکت جنپرکس موسوم به Oncoprex از پلاسمید‌های TUSC2 که توسط آلدرون تولید شده، استفاده شده است. این پلاسمیدها درون نانوحامل‌هایی از جنس لیپید قرار داده شده که روی آن بار الکتریکی مثبت وجود دارد.

به صورت رایج، مراحل تولید این دارو شامل ترکیب پلاسمید DNA با نانوحامل لیپیدی Oncoprex است که در شرکت جنپرکس انجام می‌شود. اما این شرکت در حال کار برای انتقال این فناوری پتنت شده به دیگر تولیدکنندگان همکار خود است.

جولین فام از مدیران شرکت چنپرکس می‌گوید: «هر تولید پلاسمید DNA برای ما اهمیت زیادی دارد چرا که هم نشان از پیشرفت در بخش تولید انبوه دارد و هم ما را یک گام دیگر به بازار مصرف این فناوری نزدیک می‌کند. تولید مواد زیستی به‌ویژه نانوذرات لیپیدی برای رهایش ژن، فرآیند بسیار پیچیده‌ای است، اما ما با همکاری شرکت آلدرون اقدام به این کار کردیم.»

سازمان غذا و داروی آمریکا اولویت بالایی برای روش‌های ژن‌درمانی قرار داده است به طوری که یکی از مسئولان این سازمان در سال ۲۰۱۸ گفته بود که سازمان غذا و داروی آمریکا تقریبا ۸۰ درصد از تمرکز خود را روی موضوع ژن‌درمانی قرار داده است. در سال ۲۰۱۹ نیز این سازمان اعلام کرد که در حال انطباق با موج جدید برنامه‌های دارویی مبتنی بر ژن‌درمانی است و موضع خود را نسبت به سال‌های گذشته درباره توسعه این نوع داروها تغییر داده است. این تغییر موضوع نشان می‌دهد که شرکت‌های فعال در حوزه ژن‌درمانی باید کارایی درمانی داروهای خود را به اثبات رسانده و بتوانند این محصولات را در مقیاس بالا تولید کنند.