صادرات نانومحصولات ایمنی ایران به چین، عراق و افغانستان

صادرات نانومحصولات ایمنی ایران به چین، عراق و افغانستان

دستکش ایمنی نانویی شرکت آژینه ابزار پارس از ابتدای سال جاری به سه کشور صادر شده و این شرکت به دنبال توسعه بیشتر بازار خارج از کشور است.

شرکت آژینه ابزار پارس تولیدکننده دستکش‌های ایمنی با نام تجاری بوفالو از ابتدای سال جاری تاکنون موفق به صادرات محصولات خود به چین، عراق و افغانستان شده است.

فرهاد طاهری؛ مدیرعامل شرکت آژینه ابزار پارس می‌گوید: «ما در سال ۹۷ تولید آزمایشی دستکش‌های نانویی را آغاز کردیم و پس از موفقیت در تولید اولیه، از ابتدای سال ۹۸ تولید انبوه این دستکش‌ها آغاز شد. افزودن نانومواد به ترکیب پلیمری دستکش‌ها موجب افزایش مقاومت و بهبود عملکرد این دستکش‌ها شده است. در همین مدت زمان کم بعد از تولید انبوه، موفق به صادرات دستکش‌های نانویی به چین، عراق و افغانستان شده‌ایم. در حال رایزنی برای صادرات به ترکیه هستیم که احتمالا طی ماه‌های آتی صادرات به این کشور نیز انجام می‌شود.»

مهندس طاهری درباره بازاریابی این شرکت در کشورهای دیگر می‌گوید: «صادرات یکی از گزینه‌های اصلی ما در بخش فروش است از این رو در نمایشگاه‌های مختلفی شرکت می‌کنیم. در آبان‌ماه سال جاری قرار است در بزرگ‌ترین نمایشگاه محصولات ایمنی در جهان، یعنی نمایشگاه A+A 2019، در شهر دوسلدورف آلمان شرکت کنیم که این رویداد می‌تواند به توسعه بهتر بازار ما کمک کند. این نمایشگاه هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود و بزرگ‌ترین رویداد صنعتی در حوزه محصولات ایمنی است.»

مدیرعامل شرکت آژینه ابزار پارس می‌افزاید: «نمایندگی‌های مختلفی در استان‌های بزرگ کشور داریم که این دستکش‌های نانویی از طریق این نمایندگی‌ها در بازار توریع می‌شود. ۱۵ سال سابقه فعالیت در حوزه محصولات ایمنی شرایط خوبی برای فعالیت در این صنعت ایجاد کرده است.»

مهندس طاهری نقش فناوری‌های پیشرفته نظیر فناوری‌نانو را در توسعه محصولات این شرکت بسیار پررنگ می‌داند و می‌افزاید: «علاوه براین دستکش نانویی، ۸ طرح دیگر در دست اجرا داریم که به زودی محصولات مربوط به آن‌ها را نیز تولید و به بازار عرضه می‌کنیم. در یکی از این طرح‌ها قصد داریم از نانومواد کربنی و نانولوله‌های کربنی در پلیمر دستکش‌ها استفاده کنیم تا مقاومت دستکش بهبود پیدا کند.»

مدیرعامل شرکت آژینه ابزار پارس نقش همکاری مشترک با دانشگاه را در توسعه محصولات این شرکت بسیار مهم ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «در سال ۹۷ برای ایجاد خواص آبگریزی از مواد آلمانی استفاده می‌کردیم. با یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه علم و صنعت همکاری مشترکی آغاز کردیم تا این مواد را در داخل کشور تولید کنیم. این همکاری به ثمر نشست و از سال ۹۸ موفق به تولید این مواد آبگریزکننده شدیم به طوری که در حال حاضر از تولیدات خودمان برای ایجاد خواص آبگریزی استفاده می‌کنیم. در تولید این مواد به حدی رسیده‌ایم که تولید انبوه این مواد انجام شده و امکان فروش آن نیز فراهم است. نکته جالب در کاهش قیمت این مواد آبگریز کننده است به طوری که ما با یک‌دهم قیمت شرکت آلمانی این مواد را تولید می‌کنیم.»

مهندس طاهری صنعت محصولات ایمنی را یک حوزه با پتانسیل بالا می‌داند که فناوری‌نانو می‌تواند در آن تاثیر شگرفی داشته باشد. تولید عینک، چکمه، دستکش و گوشی‌های محافظ تنها بخشی از محصولاتی هستند که فناوری‌نانو می‌تواند در این صنعت روی آن تاثیرگذار باشد.

مدیرعامل شرکت آژینه ابزار پارس نسبت به همکاری برخی از سازمان‌ها گله‌مند بود و همیاری بهتر این سازمان‌ها را برای توسعه بهتر محصولات تولید داخل ضروری می‌داند.