قراردادی برای دریافت مجوز استفاده از پتنت‌های حوزه نقاط کوانتومی

قراردادی برای دریافت مجوز استفاده از پتنت‌های حوزه نقاط کوانتومی

شرکت نانوسیس با انعقاد قراردادی امتیاز استفاده از ۶۰ پتنت در حوزه نقاط کوانتومی را دریافت کرد. این پتنت ها به موضوعاتی نظیر نقاط کوانتومی عاری از فلزات سنگین و نانومیله ها مربوط می شوند.

شرکت نانوسیس (Nanosys) یکی از پیشروان حوزه نقاط کوانتومی است. این شرکت اعلام کرد که موفق به انعقاد قراردادی با شرکت ایسوم (Yissum) شده تا در قالب این قرارداد از پتنت های این شرکت استفاده کند. براساس قرارداد منعقد شده بین این دو شرکت، یک سبد پتنت متشکل از ۶۰ ثبت اختراع با موضوع نقاط کوانتومی، در اختیار نانوسیس قرار می‌گیرد. این توافقنامه پتنت، کاملاً انحصاری بوده و حق بهره‌برداری از پتنت‌های یاد شده، به منظور کاربردهای بهداشتی، نور و صفحات نمایشی را در سرتاسر جهان به نانوسیس می‌دهد. علاوه بر موارد فوق، نانوسیس امکان واگذاری مجدد حق بهره‌برداری از پتنت‌های فوق را خواهد داشت.

فناوری تحت پوشش پتنت‌های مذکور، مرتبط با ترکیبات پایه نقاط کوانتومی فلزات سنگین و مواردی از قبیل نانولوله‌ها است که می‌تواند موجب بهبود عملکرد فتوالکترونیک در انواع کاربردهای آتی شود. ۶۰ پتنت فوق، در حدود ۱۰ پتنت فمیلی (patent family) را شامل شده و طول عمر اغلب پتنت‌های گرنت شده موجود در این سبد پتنت، در حدود ۱۰ سال است. به عبارت دیگر، بخش عمده‌ای از این پتنت‌ها، تا سال ۲۰۳۰ میلادی معتبر بوده و می‌تواند حاشیه امنی برای نانوسیس، جهت سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه و ممانعت از ورود رقبا به این حوزه پدید آورد.

گفتنی است، دارایی‌های فکری نانوسیس در حوزه نقاط کوانتومی، بالغ بر ۴۵۰ پتنت و پرونده ثبت اختراع بوده که در طیف وسیعی از کشورها، از جمله آمریکا، اروپا، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، چین، هند، استرالیا و برزیل به ثبت رسیده‌اند. این شرکت، بیشتر به دلیل پیشگامی در توسعه و عرضه پیشرفته‌ترین فناوری‌های نقاط کوانتومی در صنعت صفحات نمایشی مشهور بوده و فناوری‌های اختصاصی این شرکت، شامل «QDEF» و «QDOG» است که قادر به تولید نسل جدیدی از نمایشگرها با وضوح رنگ بالا، بهره‌وری باورنکردنی و هزینه پایین‌تر است. تنها در سال ۲۰۱۹ میلادی، بالغ بر ۱۰ میلیون دستگاه الکترونیکی مصرفی نظیر تبلت، مانیتور و تلویزیون از برندهای مشهور جهانی، از فناوری انحصاری نقاط کوانتومی نانوسیس استفاده نموده‌اند.

«چارلی هاتز»، معاون تحقیق و توسعه این شرکت، با ابراز خشنودی از این موافقت‌نامه اظهار داشت: «این معامله، به‌طور قابل‌توجهی سبد پتنت نانوسیس را گسترش داده و به ما امکان می‌دهد تا رشد بازار نقاط کوانتومی را تسریع نماییم.»