هم‌افزایی دو شرکت برای نانوالگودهی روی شیشه و سرامیک

هم‌افزایی دو شرکت برای نانوالگودهی روی شیشه و سرامیک

یکی از شرکت‌های تولیدکننده محصولات شیشه‌ای و سرامیکی از فناوری لیتوگرافی نانوچاپ گروه ای‌وی استفاده خواهد کرد تا نانوالگودهی را روی محصولات خود انجام دهد.

گروه ای‌وی (EV) یکی از پیشروان حوزه تجهیزات لیتوگرافی و پیوند ویفر بوده که محصولاتی در حوزه فناوری‌نانو و MEMS به بازار عرضه می‌کند. این شرکت اخیرا اعلام کرده که همکاری مشترکی با شرکت شوت (SCHOTT) آغاز کرده است، شرکتی که در بخش ساخت شیشه، سرامیک و لوازم آزمایشگاهی فعالیت دارد. قرار است در قالب همکاری مشترک میان این دو شرکت، فناوری لیتوگرافی نانوچاپ برای استفاده در الگودهی مقیاس بالای ویفرهای شیشه‌ای با ضریب شکست بالا ارائه شود.

در این پروژه فناوری SmartNIL شرکت ای‌وی با ویفرهای شیشه‌ای با ضریب شکست بالای شرکت شوت موسوم به RealView با هم ترکیب خواهند شد. نتیجه این کار در مرکز کامپیتنس اتریش به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین در نمایشگاه بین‌المللی اپتوالکترونیک چین نیز این محصول به نمایش درخواهد آمد.

رودیگر اسپرینگراد از شرکت شوت می‌گوید: «الگودهی در مقیاس بالا روی شیشه‌های با ضریب شکست بالا اهمیت زیادی دارد و اینکه بتوانیم این کار را در حجم انبوه انجام دهیم روی کاهش قیمت تاثیرگذار است و می‌توانیم نیاز رو به رشد بازار را پاسخ دهیم. بنابراین این همکاری مشترک با گروه ای‌وی به ما کمک می‌کند تا تجهیزات و زیرساخت لازم برای این کار را به‌دست آوریم.»

تاکنون از لیتوگرافی نانوچاپ برای زیرلایه‌های mm 200 استفاده شده است اما ما در این پروژه از این روش برای زیرلایه‌های mm 300 استفاده کردیم. این کار برای تجاری‌سازی برخی محصولات ضروری و حیاتی است. هرچند که حفظ یکنواختی فرآیند و کیفیت زیرلایه برای زیرلایه‌های بزرگ‌تر دشوار است و به سختی می‌توان آن را کنترل کرد، اما فناوری SmartNIL شرکت ای‌وی که ماحصل چند سال تحقیق و توسعه است، یک ابزار لیتوگرافی نانوچاپ است که می‌تواند نیاز نانوالگودهی را تامین کرده و این کار را در مقیاس بالا انجام دهد. با استفاده از این فناوری می‌توان محصولاتی نظیر هدست یا حسگرهای سه‌بعدی و همچنین ادوات زیست‌پزشکی، نانوفتوتیک و پلاسمونیک تولید کد.