تولید تجاری نانوحسگری ارزان با قابلیت استفاده در صنایع مختلف

تولید تجاری نانوحسگری ارزان با قابلیت استفاده در صنایع مختلف

یک شرکت استرالیایی با استفاده از پوشش نانویی اقدام به ساخت حسگری کرده که قابلیت استفاده در صنایع مختلف را دارد. این حسگر قادر به جمع‌آوری داده‌هایی درباره فشار، رطوبت، استرس و دما است و از آن می‌توان برای رصد شرایط محیطی استفاده کرد.

ایمیجین اینتلیجنت متریالز (Imagine Intelligent Materials) یکی از شرکت‌های استرالیایی فعال در حوزه فناوری‌نانو و آنالیز داده است. این شرکت اخیرا فناوری حسگری جدیدی ارائه کرده که در آن از پوشش حاوی گرافن استفاده شده است. در این فناوری از سامانه پردازش سیگنال برای جمع‌آوری داده از اجسام با مساحت سطحی بالا استفاده شده است.

این سیستم حسگری که مساحتی در حدود چهار هزار مترمربع دارد، قادر به جمع‌آوری داده‌هایی درباره فشار، رطوبت، استرس و دما است تا از این داده‌ها برای حوزه‌های مختلف نظیر اینترنت اشیا استفاده شود.

کریس پیلبی از مدیران شرکت ایمیجین می‌گوید: «شرکت ایمیجین از رسانایی الکتریکی بالای گرافن استفاده می‌کند، گرافنی که در کارخانه گیلونگ ما تولید می‌شود. همچنین در این فناوری از الگوریتم‌های پردازشی نیز استفاده شده است. این فناوری با هزینه کم قادر به رصد تمام سطح موردنظر بوده و این کار به سادگی و کارایی بالا انجام می‌شود.

این فناوری در نتیجه توسعه اولین محصول این شرکت یعنی imageX3، به‌دست آمده است، محصولی که برای شناسایی نقاط نشتی دهنده در منسوجات ارائه شده بود.

جاکو کایدسوجا از مدیران این شرکت می‌گوید: «ایمیجین در حال توسعه فناوری خود برای پاسخ‌دهی به نیاز بخش سلامت، ساختمان و بازار خودرو است. افزایش سالمندی و نیاز به مراقبت‌های خانگی به این معنا است که باید برای رصد حرکت، حسگرهای ویژه‌ای ساخته شود تا نرخ زمین‌ خوردن در سالمندان به حداقل برسد، این کار منجر به کاهش بستری شدن سالمندان شده و با کمترین هزینه و اعتماد بالا می‌توان به سالمندان کمک نمود. ما می‌توانیم به بهبود حسگری در صنعت خودرو کمک کنیم و در حال حاضر روی محصولاتی کار می‌کنیم که بتواند میزان استرس را روی بتن ساختمان‌های بلند رصد کند.»