ارائه ۸ طرح پذیرفته شده برای نانواستارت‌آپ‌ها در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو

ارائه ۸ طرح پذیرفته شده برای نانواستارت‌آپ‌ها در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو

هشت طرح پذیرفته شده برای نانواستارت‌آپ توسط کارگروه ترویج و فرهنگ سازی در دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو ارائه می‌شوند. این طرح‌ها مورد حمایت ستاد توسعه فناوری‌نانو قرار گرفته‌اند.

دومین دوره برنامه نانواستارت‌آپ از شهریور سال جاری آغاز شده و داوطلبان طرح‌های خود را برای این رویداد ارسال کرده‌اند. در حاشیه دوازدهمین جشنواره فناوری‌نانو ۸ طرح که برای برنامه نانواستارت‌آپ پذیرفته شده و مورد حمایت قرار گرفته‌اند، ارائه می‌شوند. این طرح‌ها عبارتند از:
سوپرجاذب‌های کشاورزی: این محصول یک پلیمر تجزیه‌پذیر است که توانایی جذب آب تا ۴۰۰ برابر وزن خود را دارد. این مواد به خوبی می‌توانند همانند مخازن کوچک آب عمل کرده و آب را درون خود ذخیره کنند و به تدریج به گیاهان پس دهند. با این محصول، بازه‌های زمانی آبیاری حتی تا ۳ هفته افزایش می‌یابد. این محصول مصرف کود و مصرف آب در خاک را کاهش می‌دهد.

استفاده از فناوری پلاسما در تصفیه آب: با این دستگاه می‌توان پساب‌هایی که بوی ناخوشایندی ایجاد می‌کنند یا رنگ و مواد آلی آن‌ها در حدی است که قابل تخلیه در فاضلاب شهرک‌های صنعتی نیست، به پسابی با کیفیت قابل قبول با هزینه پایین تبدیل کرد.

دستگاه یون‌زدایی خازنی: فرآیند یون‌زدایی خازنی روشی برای جداسازی انواع یون از محلول است که مهم‌ترین کاربرد آن در نمک‌زدایی از آب و تهیه آبی با کیفیت قابل قبول است. نمونه آزمایشگاهی این دستگاه ساخته شده است که قابلیت کاهش TDS را دارد.

جداسازی آب و روغن: در این طرح آیروژل جامدی با چگالی بسیار کم در مقیاس نانو و در عین حال با کاربرد در زمینه عایق گرمایی و جاذب ساخته شده است که قابلیت جداسازی روغن از آب را دارد.

دستگاه تصفیه هوای پلاسمایی: در این طرح دستگاهی ساخته شده است که در آن پلاسما تشکیل می‌شود که به راحتی می‌تواند با ذرات بسیار ریز آلودگی (کوچک‌تر از میکرومتر) واکنش دهد و روی آن‌ها تاثیر بگذارد. این تاثیرات می‌تواند شامل تجزیه و شکست مولکول‌های پیچیده به ترکیبات ساده‌تر و همچنین باردار کردن ذرات خنثی و گیراندازی آن‌ها در یک محفظه جمع‌کننده شود. مصرف برق نیز در این سیستم‌ها بسیار پایین است، با وجود استفاده از منبع تغذیه ولتاژ بالا به دلیل مصرف بسیار پایین جریان (در حدود میلی‌آمپر) هر مدول الکترواستاتیکی چیزی بین صد تا دویست وات مصرف خواهد داشت.

دستگاه جذب رطوبت از هوای اشباع: این سامانه جذب رطوبت در محیط‌هایی، با درصد رطوبت نسبی بالاتر از ۷۰ درصد کاربرد دارد. این سامانه توانایی جذب رطوبت موجود در هوا بدون مصرف انرژی را دارا است. این محصول توانایی جذب بالای ۲۰ لیتر آب به ازای یک مترمربع از صفحات جمع کننده را دارا است. قیمت تمام شده این محصول برای جمع‌آوری آب به ازای هر یک مترمربع کمتر از ۹۰ دلار است.

دستگاه جذب رطوبت از هوا: دستگاه جذب رطوبت از هوا، به منظور استخراج هوا از رطوبت غیراشباع (با رطوبت نسبی کمتر از ۳۰ درصد) طراحی شده است. این دستگاه می‌تواند در رطوبت نسبی بیشتر از ۱۰ درصد از هوا با مصرف بسیار پایین (۳۰۰ وات) رطوبت به شکل آب شرب جذب کند. قیمت نمونه خارجی این دستگاه با بازدهی پایین‌تر، ۵ برابر نمونه تولید شده در این طرح است.

دستگاه جداساز گریز از مرکز: بسیاری از نانوذرات در محلول تشکیل می‌شوند. برای استفاده از این ذرات باید آن‌ها را از محلول خارج کرد. یکی از متداول‌ترین روش‌ها در جداسازی ذرات جامد از مایع در صنعت روش گریز از مرکز است. دستگاه حاضر در نمایشگاه با ظرفیت ۳۰ لیتر با سرعت ۱۲۰۰ دور بر دقیقه توانایی جداسازی نانوذرات ۷۰ نانومتری با استفاده از فیلترهای دایروی متداول در آزمایشگاه‌ها را دارد.

لازم به ذکر است نانواستارت‌آپ از زمان انتخاب ایده تا ساخت پروتوتایپ، مورد حمایت‌ مادی و معنوی قرار خواهند گرفت. از جمله حمایت‌های نانواستارت‌آپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
– کمک به تیم‌سازی و مدیریت تیم
– پیشنهاد ایده و فناوری با پتانسیل صنعتی‌سازی
– کمک به تعیین نقشه راه فنی محصول
– منتورینگ و مشاوره در مسیر توسعه فنی محصول
– آموزش اصول کلی کارآفرینی و کسب‌وکار
– آموزش برخی مفاهیم در حوزه نانوفناوری و آب و پساب
– تامین مواد اولیه
– تامین تست‌های آزمایشگاهی
– کمک به تامین آزمایشگاه و فضای کار
– کمک به طراحی صنعتی پروتوتایپ
– حمایت جهت دریافت مجوزها و استانداردهای مربوطه
– ارائه طرح‌های موفق در جشنواره نانو و دمودی‌های مرتبط