انتخاب دو طرح برگزیده نانومچ به عنوان طرح‎های نوآورانه برتر در جشنواره برترین‌های نانو

دو طرح برگزیده نانومچ به عنوان طرح‎های نوآورانه برتر در جشنواره برترین‎های نانو معرفی شدند. طرح اول یک کامپوزیت ترمیمی دندانی تقویت شده با نانوذرات سرامیکی است که با هدف ترمیم و پر کردن انواع حفرات دندانی طراحی شده است. طرح نوآورانه برتر دیگر، محصول «مات کننده نانوسیلیکایی» است.

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به منظور ارزیابی و رتبه‌بندی نهادهای مؤثر در توسعه علم، فناوری و صنعت، در راستای چشم‌انداز، اهداف و برنامه‌های سند راهبرد آینده فناوری نانو، جشنواره برترین‌های فناوری‌نانو را به صورت سالانه برگزار می‌کند. در این جشنواره دستاوردها و فعالیت‌های مراکز پژوهشی، متخصصان، فناوران، آزمایشگاه‌ها، رسانه‌ها، صنایع و شرکت‌های خصوصی ـ که در طی یک سال به انجام رسیده است ـ ارزیابی می‌شوند و افراد و نهادهایی که در اتصال‌ حلقه‌های زنجیره فناوری‌نانو از مرحله تولید دانش تا تولید ثروت در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی سهم داشته‌اند، رتبه‌بندی و از برترین‌ها تقدیر می‌شود. ایجاد رقابت در بین نهادهای فعال در حوزه فناوری نانو، سوق دادن حرکت نهادها در جهت برنامه‌های ستاد، هم‌سوسازی فعالیت‌ها و هم‌افزایی دستاورد نهادها از جمله اهداف این جشنواره است.

هم‌زمان با دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو در مهرماه ۹۸، چهاردهمین جشنواره برترین‌های نانو نیز در روز سوم نمایشگاه برگزار شد. در این جشنواره که براساس فعالیت‌ها و دستاوردهای سال ۱۳۹۷ در بخش‌های مؤسسه پژوهشی برتر، محقق برتر، طرح نوآورانه برگزیده و مجلات برگزیده، نفرات برتر معرفی شدند، دو طرح برگزیده نانومچ به‌عنوان طرح‌های نوآورانه برتر انتخاب شدند. این طرح‌ها براساس معیارهای مشخص از جمله نوآوری طرح، زمان توسعه طرح، تیم، تاییدیه و استانداردها، و فروش محصول ارزیابی شده و به عنوان طرح برتر معرفی شدند.

بر این اساس، طرح «کامپوزیت دندانی لایت کیور نانوهیبریدی» که از سوی «شرکت مهام تجهیزات پارلا» اجرا شد، توانست عنوان طرح نوآورانه برتر را به خود اختصاص دهد.


این طرح یک کامپوزیت ترمیمی دندانی تقویت شده با نانوذرات سرامیکی است که با هدف ترمیم و پر کردن انواع حفرات دندانی طراحی شده است. محصول تولیدی این شرکت با برند تجاری «EXFILL» به گونه‌ای طراحی و ساخته شده است که ضمن برخورداری از استحکام مکانیکی (خمشی و فشاری) و مقاومت سایشی بسیار مطلوب، به دلیل فرمولاسیون خاص آن از حیث نوع مونومر، آغازگر و پرکننده نانومقیاس مورد استفاده، دارای حداقل انقباض پلیمریزاسیون و آزادسازی مونومر است. این مهم بیشتر در سایه روش فرآوری انحصاری و بهره‌گیری از نانوذرات اصلاح شده حاصل شده است. برای این محصول گواهی نانومقیاس و تاییدیه دانش‌بنیان دریافت شد و شرکت در سال ۹۷ موفق به اخذ گواهینامه ISO13485 تجهیزات پزشکی در زمینه تولید و فروش مواد دندانی و چند محصول پزشکی شد. در حال حاضر این شرکت موفق به راه‌اندازی خط تولید صنعتی شده و توسعه‌ ۱۵ قلم محصول مختلف دندانپزشکی اعم از اسید اچ، خمیر پروفلاکسی، خمیر پانسمان، باندینگ، سیمان گلاس آینومر، وارنیش فلوراید و … را در برنامه تولید خود دارد. مدت زمان شروع به تجاری‌سازی این محصول ۱۸ ماه بوده است که بخش بسیاری از این زمان به دریافت مجوزها اختصاص داشت.

طرح نوآورانه برتر دیگر، محصول «مات کننده نانوسیلیکایی» بود که توسط «خانم فریده کلاهدوزان» اجرا شد.

مواد مات کننده یکی از افزودنی‌های مطرح در صنعت رنگ و پوشش هستند که جهت تنظیم میزان بازتابش نور از سطح فیلم نهایی استفاده می‌شوند. در صنعت رنگ ایران برای تولید انواع رنگ‌های مات و نیمه‌مات از گریدهای مختلف مات‌کننده استفاده می‌شود. هم‌اکنون مات‌کننده غالب مورد استفاده در صنعت رنگ، مات‌کننده نانوساختار سیلیکایی است که عمدتا از شرکت‌های اروپایی تامین می‌شود. محصول این طرح با نام تجاری Mattsil عامل مات‌کننده بر مبنای سیلیکای سنتزی، با اندازه ذرات پایه نانومتری و بازدهی بالا است که برای کاربرد در صنعت رنگ، رزین و پوشش به عنوان افزودنی و براساس تکنولوژی کاملا بومی طراحی شده است. این محصول توانست گواهی نانومقیاس را دریافت کند و در مقیاس نیمه‌صنعتی تولید و به شرکت‌های بزرگ تولیدکننده رنگ کشور فروخته شود و تاییدیه این شرکت‌ها را دریافت کند.

مراحل اولیه تولید صنعتی Mattsil هم اکنون آغاز شده و انتظار می‌رود تا ۱۸ ماه آینده در مقیاس صنعتی قابل ارائه و فروش باشد. لازم به ذکر است توسعه طرح و تجاری‌سازی این محصول در طول ۱۱ ماه انجام شد.