حل مشکل صنایع با فناوری نانو

در اولین نشست اعلام نیازهای فناورانه صنعتی که در دومین روز نمایشگاه بین‌المللی فناوری‌های نانو برگزار شد، شرکت‌ها نیازهایی را که گمان می‌کنند با فناوری نانو قابل حل است، ارائه دادند تا فناوران حاضر با توانایی حل آن مسئله بتوانند گره‌ای از صنعت باز کنند و راه‌حلی را پیش پای صنعتگران قرار دهند.

شبکه تبادل فناوری نانو رسالت و جایگاه والایی را در اکوسیستم نانوی کشور ایفا می‌کند. مهندس نجیمی، معاون صنعت ستاد نانو در این نشست به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر حدود ۲۲۰ شرکت صنعتی داریم که موفق به تجاری‌سازی محصولات نانو شده‌اند. از این تعداد شرکت، حدود ۱۲۰ شرکت فناور در این نمایشگاه حضور دارند که ظرفیت نمایشگاه امسال را نشان می‌دهد.

او در ادامه به بستر برنامه شبکه تبادل فناوری اشاره کرد که طی آن دو اتفاق رخ می‌دهد؛ یکی معرفی فرصت‌های فناورانه نانو برای صنایع تا آن‌ها بتوانند از این فناوری‌ها برای ارتقاء محصول خود استفاده کنند. دومین برنامه که در این شبکه تبادل پیگیری می‌شود، تقاضاهای صنعتی از سمت شرکت‌های صنعتی فعال در کشور معرفی شده و کارگزاران حاضر در این شرکت‌ها، تقاضاهای صنعتی را گرفته و در تبادل با تیم‌های فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان طرح تقاضا کرده و به دنبال ابداع راه‌حل‌های فناورانه نانو می‌روند.

در سال‌های اخیر با برگزاری چنین برنامه‌هایی، بیش از ۲ هزار تقاضای صنعتی در تبادل با شرکت‌های دانش‌بنیان اعتبارسنجی و رفع تقاضا کردند. از این تعداد، ۳۰۰ تقاضا تبدیل به قرارداد فناورانه شده و از این تعداد هم ۱۷۰ مورد با موفقیت به پایان رسیده است. به گفته نجیمی، در حال حاضر در کشور بیش از ۴۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل و متخصص نانو و حدود ۴ هزار شرکت دانش‌بنیان داریم که از این تعداد، حدود ۲۰۰ شرکت، فناورانه نانو هستند. این ظرفیت بزرگ باعث می‌شود که پتانسیل خوبی برای صنعت ایجاد شود تا به کمک آن مسائل را مرتفع کند.

در این برنامه نشست اعلام نیازهای فناورانه صنعتی، مجموعه صنعتی شرکت کاشی فیروزه، ایزوگام شرق، صانع مشهد و نخ‌کشی حریر مشهد که جزء صنایع مشهد هستند، حضور پیدا کرده‌اند تا نیازهای خود را مطرح کنند.