نانوکاتالیست سنتز متانول، محصولی مناسب برای حوزه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی

نانوکاتالیست سنتز متانول محصول ارائه شده شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو برای حوزه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی در دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو است.

شرکت نفت و گاز سرو تولیدکننده انواع کاتالیست است که در حوزه‌های پتروشیمی، پالایشگاهی و فولادی کاربرد دارد. این شرکت از سال ۸۳ شروع به کار کرده است و در حال حاضر بیش از ۱۵ محصول را به بازار عرضه و سالانه یکی دو محصول نیز به سبد محصولات تولیدی اضافه می‌کند. محصول نانویی ارائه شده این شرکت در دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو، کاتالیست سنتز متانول است که دارای گواهی نانومقیاس است.

متانول به ‏طور گسترده‏ به ‏عنوان حلال صنعتی و آزمایشگاهی، برای استخراج، شستشو، خشک کردن و تبلور مجدد مورد استفاده قرار می‏‌گیرد و یک فرآورده مهم پتروشیمیایی برای تهیه محصولات گوناگونی مانند بطری نوشابه، رنگ‌ها، تخته‌های چندلا، کاغذهای سفیدشده و فرش‌های پلی‌استر است. همچنین کاربرد متانول به عنوان ماده اولیه‌ در صنایع نفت و پتروشیمی به ‏ویژه در دهه اخیر از طیف وسیعی برخوردار شده است.

ملیحه خرم‌باقری؛ مدیر طرح و برنامه شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو گفت: «ما از سال گذشته بحث استفاده از فناوری نانو را در دستور کار خود قرار دادیم و با سنتز متانول شروع کردیم. کاتالیست هیدروژناسیون استیلن کاتالیست بعدی است که درخواست گواهی نانو مقیاس آن صادر شده است. بنابراین شرکت ما در دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو برای اولین بار، به دلیل ورود به بحث استفاده از فناوری نانو در سال گذشته است و امیدوار هستیم در سال‌های آینده با تعداد کاتالیست‌های بیشتری که از این فناوری استفاده کرده‌اند و کاربردهای مختلفی در صنایع گوناگون دارند شرکت کنیم.»

خرم‌باقری در ادامه گفت: «کاتالیست سنتز متانول تا الان از خارج از کشور وارد می‌شده که با استفاده از این فناوری به واردات آن بی‌نیاز شدیم. ما برای فروش این کاتالیست در بازار داخل در ابتدا با پتروشیمی شیراز و مسجدسلیمان قراردادی منعقد کرده‌ایم و با اعتماد به پتانسیل دانش فنی بخش تحقیق و توسعه بسیار قوی شرکت و عملکرد خوب در بارگذاری این محصول امیدوار هستیم نظر متقاضیان بیشتری را برای خرید این محصول نانویی جلب و قراردادهای بیشتری منعقد کنیم.»

محمد پیمانی؛ کارشناس ارشد تحقیقات کاتالیست شرکت نفت و گاز سرو درباره فرآیند نزدیک شدن به فناوری نانو در این شرکت گفت: «در مراحل مختلف سنتز کاتالیست‌ها، روش ساخت و در کنار هم قرار دادن مطلوب فلزات مختلف در پیشرفته بودن محصول و در نتیجه جلب رضایت متقاضیان صنعت پتروشیمی مؤثر است و در عمل، ما در مراحل سنتز ناچار به استفاده از فناوری نانو هستیم تا کاتالیست، طول عمر مطلوب، فعالیت بالا و استحکام مورد نظر صنعت پالایشگاه و پتروشیمی را داشته باشد.»

وی در ادامه گفت: «تقریباً همه کاتالیست‌های تولیدی ما در همان مرحله تولید، نمونه‌برداری شده و برای تأیید کیفیت به پژوهشگاه صنعت نفت فرستاده می‌شود.»

شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو ۱۸ تا ۲۱ مهرماه در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو، غرفه ۲۱ سالن ملل، میزبان علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان است.