فروش ۲۰ میلیارد تومانی استارت‌آپ تولیدکننده دوربین‌های شکاری ضدبازتاب

یکی از استارت‌آپ‌های زیرمجموعه صنایع الکترواپتیک صاایران با توسعه فناوری نانوپوشش ضدبازتاب، دوربین‌های شکاری ویژه‌ای را تولید و به بازار عرضه کرده است. بنا به اظهارات مدیر مرکز تحقیقات پیشرفته صنایع الکترواپتیک صاایران این مجموعه سالانه بین ۳۰ تا ۵۰ هزار دوربین شکاری نیاز دارد که در حال حاضر با فعالیت این استارت‌آپ، نیاز خود را تامین کرده و استارت‌آپی که این دوربین‌ها را تولید کرده سال گذشته فروش ۲۰ میلیارد تومانی داشته است.

تشخیص و شناسایی اهداف در فاصله زیاد توسط دوربین به عنوان یک عامل مهم در عملکرد دوربین‌ها به شمار می‌رود.  از این رو دوربین‌ها باید بتوانند بزرگ‌نمایی لازم برای تشخیص اجسام و اهداف در دوردست را داشته باشند. شرکت صنایع الکترواپتیک صاایران موفق به تولید دوربین‌های دوچشمی موسوم به دوربین‌های شکاری شده است.

این دوربین‌ها به دلیل داشتن نانوپوشش ضدبازتاب عملکرد بالایی داشته و در شرایط سخت محیطی نیز مقاومت بالایی دارند و در عین حال کاربری ساده داشته و مانع از خستگی چشم می‌شوند.

محمد رضازاده، مدیر مرکز تحقیقات پیشرفته صنایع الکترواپتیک صاایران درباره این محصول و فناوری این شرکت‌ها می‌گوید: «صنایع الکترواپتیک صاایران سالانه به بیش از ۳۰ هزار عینک آفتابی نیاز دارد پیش از این فریم و شیشه این عینک‌ها خریداری می‌شد اما اکنون با تاسیس یک شرکت دانش‌بنیان فریم ساخته می‌شود و پوشش نانویی ضدبازتابش روی شیشه عینک قرار داده می‌شود و این محصولات به مشتریانی نظیر پلیس یا نیروی هوایی فروخته می‌شود. این شرکت در حال حاضر فروشی در حدود ۲۰ میلیارد تومان در سال دارد. ما بخشی از فناوری این محصول را داشتیم و آن را در اختیار این شرکت قراردادیم و در نهایت یک همکاری راهبردی با آن‌ها داریم. یکی از حوزه‌های کاری صنایع الکترواپتیک صاایران ساخت نمایشگرهای صنایع هوایی است که سرریز فناوری این حوزه در بخش تجهیزات پزشکی و اتاق عمل استفاده می‌شود. در این مسیر صنایع الکترواپتیک صاایران چهار سال قبل با تشکیل استارت‌آپی اقدام به ورود در بخش ایمپلنت‌های ستون فقرات کرد و در حال حاضر این استارت آپ محصولات مختلفی را وارد بازار کرده است. در این مورد نیز ما بازار فروش را تضمین کردیم و استارت‌آپ بخش توسعه محصول را به عهده گرفت. موارد متعددی از این همکاری فناورانه وجود دارد که در آن تشکیل یک استارت‌آپ موجب حل یک مسئله درون سازمانی شده و از سوی دیگر کسب‌وکاری نیز شکل گرفته است.»

مدیر مرکز تحقیقات پیشرفته صنایع الکترواپتیک صاایران می‌گوید: «ما برای حل نیازهای خود همانند یک شتاب‌دهنده عمل می‌کنیم و شرکت‌ها و استارت آپ‌هایی را تاسیس می‌کنیم که به صورت مستقل اقدام به توسعه فناوری می‌کنند. این شرکت‌های نوپا پاسخ فناورانه برای نیازهای ما دارند و در عوض ما برای آن‌ها بازار مورد نیاز برای فروش فناوری را تامین می‌کنیم. این یک رویکرد برد برد و یک راهبرد درون‌زا است.»