با محصول نانویی کاغذ سنگی جایگزین کاغذ معمولی می‌شود

محصول نانوکربنات کلسیم شرکت هومان شیمی پارس برای اولین بار در دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو رونمایی شد. این محصول ۸۵ درصد ماده اولیه کاغذهای سنگی را که جایگزین بسیار خوبی برای کاغذهای معمولی است تشکیل می‌دهد.

سید شمس‌الدین مصطفوی‌نسب؛ مدیرعامل شرکت هومان شیمی پارس گفت: «نانوکربنات کلسیم بعد از ۳ سال تحقیق و توسعه در آستانه تولید انبوه قرار دارد و برای اولین بار در دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو رونمایی شد که با استقبال زیادی مواجه شد به‌طوری که این استقبال تقریباً ۴۰ برابر توان ظرفیتی ما است.»

در دهه‌ اخیر در ونکوور کانادا که سرشار از جنگل‌ها و مراتع سر‌سبز است، جرقه‌های تولید کاغذی متفاوت زده شد. این کاغذ، کاغذ سنگی نام گرفته و به سرعت در چرخه اقتصاد جهانی جای گرفت. پس از آن کشورهای دیگری همچون چین، تایوان و ایران اقدام به تولید کاغذ با استفاده از سنگ آهک کردند. دوست‌دار محیط‌زیست بودن کاغذسنگی این روزها بر کسی پوشیده نیست. تولید این نوع کاغذ نیازی به چوب درخت و قطره‌ای آب ندارد.

مصطفوی‌نسب در همین راستا گفت: «نانوکربنات کلسیم در صنعت کاغذسازی و به‌ویژه در کاغذهای سنگی بسیار کاربرد دارد. ما معتقدیم ایده ساخت کارخانه‌هایی که کاغذ سنگی تولید می‌کنند با در دست داشتن این ماده اولیه یعنی نانوکربنات کلسیم که ۸۵ درصد کاغذ را تشکیل می‌دهد و ما می‌توانیم در اختیار آن‌ها قرار دهیم در هر استان کشور قابل‌انجام است. با مذاکراتی با ستاد نانو و گرفتن حمایت‌هایی از طرف آن‌ها قرار است نمونه‌هایی در اختیار کارخانجات کاغذسازی قرار دهیم تا عملاً مورد آزمایش قرار دهند.»

مصطفوی‌نسب گفت: «شرکت فعالیت خود را از سال ۹۵ با تحقیقات روی آب‌گریزها روی سطوح شیشه‌ای آغاز کرده و از سال ۹۶ وارد بازار شده است و در حال حاضر شرکت با در دست داشتن گواهی R&D جزو صنایع پیشرفته محسوب می‌شود. بعد از ۳ سال تحقیق‌وتوسعه درباره فناوری نانو توانستیم به عنوان اولین شرکت در ایران محصول نانوکربنات کلسیم را به بازار عرضه کنیم. ما در زمینه عرضه این محصول جزو ۱۰ کشور اول دنیا هستیم و افزایش ظرفیت شرکت در مورد این محصول را مدیون حمایت ستاد نانو هستیم به‌طوری‌که ظرفیت تولید ما در حال حاضر حدود ۱٫۵ تن در روز است. کاربرد این محصول در صنایع گسترده‌ای همچون هوا فضا، نفت‌وگاز، لاستیک‌سازی، لوله‌های پلیمری و پلی‌اتیلن، رنگ‌سازی، داروسازی و بسیاری صنایع دیگر است. به‌طور مثال نانوکربنات کلسیم در صنعت رنگ‌سازی به عنوان فیلر، جایگزین خوبی برای اکسید تیتانیوم است که بسیار گران‌قیمت و وارداتی است. مزیت این محصول نسبت به اکسید تیتانیوم افزایش شفافیت و مقاومت و در عین حال سبک‌بودن محصول است یا در صنعت هوافضا و استفاده در بدنه هواپیما باعث افزایش مقاومت بدنه و همین‌طور کاهش وزن آن می‌شود. در صنعت حفاری از ویژگی ریزدانه بودن نانوکربنات کلسیم برای پرکردن خلل و فرج دیواره چاه و جلوگیری از ریزش آن استفاده می‌کنند. همچنین در صنعت لاستیک‌سازی قدرت لاستیک را تا ۵ برابر افزایش می‌دهد و مصرف بوتادین که یک محصول وارداتی است را کم می‌کند. ویژگی فرآیند تولید این محصول نسبت به دیگر کشورها این است که ما برای تولید آن نیازی نداریم که به معدن آهک نزدیک باشیم، ما با استفاده از تعدادی مواد اولیه مخصوص که از صفر تا صد آن در داخل تولید می‌شود این فرآیند را انجام دادیم.»

مدیرعامل شرکت هومان شیمی پارس در مورد متقاضیان این محصول گفت: «ما با حمایت ستاد نانو توانستیم مذاکره‌ای با چند شرکت پلیمری داشته باشیم تا در هفته آینده نمونه‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ کیلویی را برای آزمون عملی در اختیار آن‌ها قرار دهیم و بعد از تأیید، قرارداد فروش منعقد کنیم.»

محصول دیگر شرکت هومان شیمی پارس که تأییدیه نانومقیاس را دریافت کرده است محصول آب‌گریز سطوح شیشه‌ای است که به کشورهای گرجستان و عراق صادر شده است. از محصولات دیگر این شرکت ضدیخ است که برای شرکت‌های تویوتا، اسکانیا و سایپا به صورت انحصاری تولید می‌شود، همچنین پاک‌کننده‌های بدون دترجنت از دیگر محصولات این شرکت است.

شرکت هومان شیمی پارس ۱۸ تا ۲۱ مهرماه در محل دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو، سالن خلیج‌فارس غرفه ۲۵ میزبان علاقه‌مندان و صنعتگران حوزه فناوری نانو است.