تصفیه هوا با پلاسمای سرد نانویی

یک استارتاپ با تولید دستگاهی موفق شده با استفاده از فناوری پلاسمای سرد نانو، هوای آلوده را تصفیه کند.

این دستگاه تصفیه هوا به این شکل عمل می‌کند که از یک طرف آلودگی وارد سیستم می‌شود؛ در قسمت میانی دستگاه، هوای آلوده تبدیل به پلاسما شده و آلودگی‌ها با عبور از داخل پلاسما، تصفیه شده و از طرف دیگر دستگاه، هوای پاک و تصفیه شده خارج می‌شود.

افروزی؛ کارشناس ارشد مهندسی پلاسما، یکی از اعضای تولید این دستگاه تصفیه هوا می‌گوید: «پلاسمای سرد یکی از زیرمجموعه‌های فناوری نانو محسوب می‌شود و به خاطر سازگار بودن با محیط‌زیست و ارزان‌قیمت بودن آن می‌تواند در حد نانو با ذرات آلودگی وارد واکنش شود و روی آن‌ها تأثیر بگذارد.»

از کاربردهای این دستگاه می‌توان به استفاده برای تصفیه آلودگی خروجی از کارخانه‌ها اشاره کرد که در مسیر دودکش آن‌ها نصب می‌شود یا در دستگاه هواساز کاربرد دارد که کار گرمایش و سرمایش را انجام می‌‌دهد و با تصفیه هوا از طریق این دستگاه، در شهرهای بزرگ، دیگر محیط‌های خانه آلودگی هوا نخواهند داشت.

این دستگاه نمونه داخلی ندارد اما نمونه مشابه خارجی دارد. فناوری به کار رفته در نمونه خارجی هم مانند همین دستگاه است. یکی نمونه کره‌ای از این دستگاه در تونل توحید کار گذاشته شده تا آلودگی داخل تونل دیگر به هوای بیرون منتقل نشود یا در آشپزخانه‌های صنعتی هم کاربرد دارد که به واسطه این دستگاه، دیگر آلودگی ناشی از روغن سوخته به هوای بیرون منتقل نمی‌شود. به گفته افروزی وجود برخی استانداردها، آشپزخانه‌ها یا صنایع تولیدکننده آلودگی را ملزم می‌کند که از این سیستم‌ها به منظور کاهش آلودگی استفاده کنند.

هندسه طراحی شده برای این دستگاه تصفیه هوا با پلاسمای سرد نانویی به گونه‌ای است که هیچ افت فشاری ندارد و همان فشاری که وارد دستگاه می‌شود به همان اندازه از دستگاه خارج می‌شود. از مزیت‌های قابل ملاحظه این دستگاه قیمت پایین آن است که در صورتی که به تجاری‌سازی برسد، تقریبا با یک دهم نمونه خارجی به بازار عرضه خواهد شد. نمونه خارجی این دستگاه در مقیاس‌های مختلف از هزار تا ۱۲ هزار دلار وجود دارد.