کرم‌های ضدآفتاب نانویی ایران در بازار کشورهای همسایه

یکی از شرکت‌های تولیدکننده کرم‌های ضدآفتاب با استفاده از فناوری‌نانو، موفق به صادرات محصول به کشورهای همسایه شده است.

شرکت پارس حیان موفق به صادرات کرم‌های ضدآفتاب نانویی به کشورهای عراق و افغانستان شده است. این شرکت با استفاده از نانوذرات، اقدام به تولید انواع مختلفی از کرم‌های ضدآفتاب کرده است.

نفیسه نیک‌پی، درباره فناوری این محصولات می‌گوید: « در این محصول از جاذب‌های معدنی نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم استفاده شده است. در کرم ضد آفتاب از پارامتری به عنوان (solar protection factor (SPF استفاده می‌شود که این پارامتر نشان دهنده میزان جذب پرتوهای مضر نور آفتاب است. در محصولات ضدآفتاب شرکت پارس حیان با کاهش ابعاد ذرات تیتانیم، این ذرات قابلیت جذب و پراش پرتوهای خورشید را پیدا کرده و در نتیجه خاصیت ضدآفتاب بودن در این کرم‌ها ایجاد می‌شود. اگر از ذرات درشت‌تر استفاده شود، کرم به صورت رنگ سفید در آمده که عملکرد ضدآفتابی نخواهد داشت.»

مهندس نیک‌پی درباره نانوذرات به کار رفته در این کرم‌ها می‌افزاید: « این نانوذرات دارای پوششی از جنس الکیل‌سیلان هستند که وجود این پوشش عاملی به همراه نانومقیاس بودن ذرات اکسیدتیتانیوم موجب شده تا کرم‌های بتوانند SPF بالایی داشته باشند.»

نیک‌پی می افزاید: «یکی از دغدغه‌های حال حاضر در بحث استفاده نانوذرات در حوزه محصولات آرایشی بهداشتی، جذب بالای این ذرات به داخل پوست است. در صورتی‌که نانوذرات مورداستفاده در این محصول وارد سلول نمی‌شوند و در همان لایه‌های سلول مرده پوست باقی می‌مانند.»

پارس حیان، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات مراقبت شخصی و مراقبت از پوست، مو و دندان و محصولات آرایشی در ایران است. سبد محصولات نانویی این شرکت شامل ۱۴ نوع کرم ضدآفتاب مختلف است.

این شرکت از جمله شرکت‌های تولیدکننده محصول‌های بهداشتی و آرایشی است که طی چند سال گذشته به بهره‌گیری از فناوری نانو در محصولات خود روی آورده است و موفق به تولید انواع کرم‌های ضدآفتاب با استفاده از این فناوری شده است. این شرکت توانسته علاوه‌بر دریافت گواهینامه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو و تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاییدیه‌های بین‌المللی این محصول را نیز اخذ کند.

ساختارهای کریستالی تیتانیوم دی اکساید نانو به دو صورت روتایل و آناتاز مورداستفاده قرار می‌گیرند. این درحالی است که اتحادیه اروپا استفاده از ساختار آناتاز را در تولید محصولات آرایشی بهداشتی ممنوع اعلام کرده است و ساختار روتایل را موردپذیرش قرار داده است و شرکت پارس حیان نیز محصولات خود را در ساختار روتایل به تولید می‌رساند.