ناسا با نقاط کوانتومی بازده کشاورزی در فضا را ارتقا می‌دهد

ناسا با نقاط کوانتومی بازده کشاورزی در فضا را ارتقا می‌دهد

ناسا از طریق انعقاد قراردادی با یک شرکت نانویی از فناوری نقاط کوانتومی برای افزایش بازده کشاورزی در فضا استفاده می‌کند. در این روش، نقاط کوانتومی موجب افزایش جذب نور شده و در نهایت بهره تولید محصولات را ارتقا می‌دهد.

یو‌بی‌کیودی (UbiQD) یکی از شرکت‌های نانویی اعلام کرد که از طرف سازمان فضایی آمریکا؛ ناسا، یک قرارداد انتقال فناوری کسب وکار کوچک (STTR) را دریافت کرده است. این قرارداد ۲۴ ماهه بوده و بودجه آن ۷۵۰ هزار دلار است. این پروژه با همکاری شرکت یوبی‌کیودی و دانشگاه آریزونا انجام خواهد شد که در آن با استفاده از نقاط کوانتومی تلاش می‌شود تا بهره کشاورزی افزایش یابد. این کار به ناسا کمک می‌کند تا عملکرد بهتری در رشد محصولات کشاورزی در فضا داشته باشد به طوری که نقاط کوانتومی با جذب بهتر طیف‌های مختلف طول موج نور امکان افزایش کارایی کشاورزی را در فضا فراهم کنند.

یوبی‌کیودی برای اولین بار در آگوست سال ۲۰۱۸ از سوی ناسا به‌عنوان بخشی از ماموریت راهبردی این سازمان برای پیشبرد قابلیت‌های پیشرفته در حوزه فناوری فضایی انتخاب شد تا به ناسا کمک کند موفقیت بیشتری در تولید مواد غذایی در فضا داشته باشد. از این رو فاز اول STTR با شرکت یوبی‌کیودی آغاز شد. در این پروژه، عملکرد پرورش کاهو در فضا با موفقیت ارتقا پیدا کرد. یکی از دستورالعمل‌های مورداستفاده در این مطالعه، محصول گلخانه‌ای لومینسانس یوبی‌کیودی موسوم به UbiGro بود که موجب افزایش ۱۳ درصدی در وزن سبزیجات به عمل آمده و افزایش ۸ درصدی سطح برگ شد.

ژن گیاکومیلی از محققان دانشگاه آریزونا می‌گوید: «در ماموریت‌های فضایی طولانی ‌مدت، جایی که فضانوردان باید بیشترین استفاده از منابع را داشته باشند، افزایش تولید مواد غذایی می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد. این فناوری می‌تواند به ما در رسیدن به این هدف کمک کند.»

شرکت یوبی‌کیودی پس از دریافت بودجه از آزمایشگاه بریک‌اوت به دنبال این فناوری رفت و روشی برای بهبود کشاورزی با نقاط کوانتومی ارائه کرد. این فناوری در چند کشور مختلف مورداستفاده قرار گرفت و نتایج مثبتی به‌دست آمد.