محصول برنده چالش نوآوری و فناوری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در آستانه ورود به بازار

شرکت نانوپارمین خاوران موفق به تولید نانوساختارهای رسی سازگار با مواد پلیمری شده است که به بهبود خواص مکانیکی و افزایش ماندگاری انواع لوله و اتصالات، مصنوعات پلاستیکی، ظروف بسته‌بندی و همچنین به کاهش نفوذپذیری هوا از آستر داخلی تایر در صنایع لاستیک و تایر خودرو کمک می‌کند.

سید امین رونقی مدیرعامل شرکت نانوپارمین خاوران و عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی بیرجند از تولید نانوساختارهای رسی سازگار با آمیزه‌های پلیمری خبر داد که عمدتاً در صنایع پلیمری برای بهبود خواص مکانیکی و افزایش ماندگاری انواع لوله و اتصالات، مصنوعات پلاستیکی و ظروف بسته‌بندی و همچنین در صنایع لاستیک و تایر خودرو جهت کاهش نفوذپذیری هوا از آستر داخلی تایر به کار می‌رود.

رونقی درباره محصول تولیدی این شرکت گفت: «افزودنی­‌های نانویی تولید شده سازگاری بسیار خوبی با مواد تشکیل‌دهنده ترکیبات پلیمری از خود نشان می­‌دهند. این محصولات قابلیت اختلاط سریع و مؤثر با زمینه پلیمری را که یکی از پارامترهای کلیدی در کیفیت محصول نهایی محسوب می­‌شود، دارا هستند، در صورتی که آلی‌رس موجود در بازار سازگاری قابل توجهی با مواد پلیمری نداشته و اختلاط مناسبی در آمیزه‌های پلیمری ندارد. علاوه بر این، برخلاف محصولات مشابه و آلی­رس‌­های تجاری موجود در بازار، محصول تولیدی باعث ایجاد اخلال در فرایند پخت الاستومرها نمی­‌شود. نکته دیگر اینکه توسعه این محصولات براساس ظرفیت معدنی عظیم و بالقوه کشور در حوزه کانی‌­های رسی (معادن ارزان و در دسترس بنتونیت) صورت گرفته و در فرایند تولید آن نیز شرایط اقلیمی کشور و همچنین کاهش آلایندگی محیط زیست درنظر گرفته شده است.»

ترکیبات رسی جزء دسته کانی‌های معدنی و از خانواده آلومینو سیلیکات­‌ها محسوب می­‌شوند که فاز اصلی تشکیل‌دهنده آن­‌ها یعنی مونت موریلونیت از روی هم قرار گرفتن صفحات آلومینو سیلیکاتی ساخته شده­‌اند. با جداسازی این لایه­‌ها از یکدیگر و ایجاد گروه­‌های عاملی آلی بر روی آن­‌ها، صفحاتی با ضخامت چند نانومتر تولید می‌شوند. این صفحات پس از افزودن به مواد پلیمری و لاستیک به دلیل حضور گروه­‌های آلی موجود بر روی سطح خود به راحتی در زمینه پلیمری پخش شده و ضمن افزایش استحکام آن، از طریق افزایش مسیر عبور گاز، باعث کاهش نفوذپذیری هوا از داخل ماده پلیمری می‌شوند.

مدیرعامل شرکت نانوپارمین خاوران با اشاره به اینکه محصول در حال حاضر در مقیاس نیمه‌صنعتی تولید می‌شود، گفت: «با توجه به مقدار بسیار کم ماده موردنیاز جهت تولید نانوکامپوزیت‌های پلیمری، برای نمونه‌سازی و تست محصول در مقیاس صنعتی و خط تولید متداول کلیه شرکت­‌های پلیمری این فرصت برای ما فراهم می­‌شود تا بدون دغدغه، امکان ارائه نمونه محصول جهت بازاریابی و انجام تست­‌های استاندارد را داشته باشیم. ضمن اینکه شرکت با طراحی و خرید دستگاه‌­های جدید که در مرحله راه‌­اندازی و تست اولیه هستند، در تلاش است تا ظرفیت تولید خود را در فاز اول به حدود ۵۰ کیلوگرم در روز افزایش دهد.»

محصول اولیه شرکت با توجه به نیاز مشتری داخلی یعنی شرکت لاستیک‌سازی کویرتایر و براساس سومین چالش نوآوری و فناوری ستاد نانو که در آن رتبه اول را اخذ کرده‌اند توسعه یافته است. در همین رابطه نیز برنامه‌­ریزی و مذاکرات جهت عقد قرارداد با این شرکت و سایر شرکت­‌های لاستیک­‌سازی کشور زیر نظر ستاد نانو در حال انجام است که به زودی نتایج آن مشخص خواهد شد. علاوه بر این اخیراً شرکت نانوپارمین با توجه به نیاز سایر شرکت‌های پلیمری، گریدهای جدیدی را به سبد محصولات خود اضافه نموده که کار بازاریابی آن به زودی آغاز می­‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی بیرجند در ادامه گفت: «طی سال گذشته در دو نمایشگاه معتبر داخلی شرکت کردیم. در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو از اولین تایر نانویی تولید داخل که با استفاده از محصولات شرکت ما و با حمایت شرکت کویرتایر تولید شده بود، رونمایی شد. همچنین در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار موفق به اخذ سطح فناوری (TRL) 8 شدیم و محصول آلی‌رس شرکت به عنوان یکی از طرح­‌های برگزیده در غرفه رونمایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نمایش گذاشته شد. آشنایی مصرف‌کنندگان بالقوه و همچنین سایر شرکت‌­های لاستیک‌سازی با محصول از طریق این دو نمایشگاه معتبر داخلی کمک قابل توجهی به  بازاریابی و شناخت محصولات ما کرد.»

شرکت نانوپارمین خاوران در زمینه تولید و فرآوری نانوساختارهای کربنی و به‌ویژه سنتز گرافن نیز فعالیت می‌کند.