حمایت ۴۰ میلیون دلاری دولت کانادا از یک پروژه نانو

حمایت ۴۰ میلیون دلاری دولت کانادا از یک پروژه نانو

دولت کانادا از یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌نانو حمایت مالی ۴۰ میلیون دلاری کرده است. این حمایت بخشی از فعالیت صندوق نوآوری راهبردی کانادا است که به پشتیبانی از تحقیقات نوآورانه مربوط می‌شود.

دولت فدرال در کانادا ۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در شرکت سی‌بی‌ان نانوتکنولوژیز (CBN Nano Technologies) کرده است. این شرکت در بخش تولید با دقت اتمی فعالیت دارد.

این حمایت مالی از برنامه‌ای موسوم به صندوق نوآوری راهبردی نشات گرفته است، صندوقی که ۱٫۲۶ میلیارد دلار برای تحقیقات و نوآوری و همچنین تجاری‌سازی در بخش‌های با رشد بالا نظیر علوم زنده در نظر گرفته است.

به گفته ران ارندز، مدیرعامل این شرکت، سی‌بی‌ان نانوتکنولوژیز در طول تاریخ ۱۲۰ ساله خود، بیشترین سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه را در این پروژه فناوری‌نانو انجام داده است.

این شرکت خواهر شرکت کانادایی تولیدکننده اسکناس است که روی توسعه اسکناس‌های پلیمری، سامانه اطلاعات وسائل نقلیه موتوری و گذرنامه‌ها کار می‌کند. سی‌بی‌ان نانوتکنولوژیز در حال انجام یک پروژه ۲۲۰ میلیون دلاری در حوزه فناوری‌نانو است که به موجب آن قرار است از فناوری‌نانو برای تولید اسکناس با دقت اتمی استفاده کند. به ادعای این شرکت، این سطح از دقت اتمی برای تولید اسکناس در جهان بی‌سابقه است.

سی‌بی‌ان نانوتکنولوژیز در این پروژه به دنبال این است که اطمینان پیدا کند هر اتم در مواد در جای مناسب قرار گرفته‌اند تا ویژگی‌های امنیتی ضدتقلب در اسکناس‌ها پدید آیند.

ران آرندر می‌افزاید: «ما از دولت کانادا متشکریم که ارزش تحقیقات نوآورانه ما را به مردم کانادا و دیگر کشورها نشان داد. این پروژه پتانسیل بالایی دارد و باعث شد که کانادا را در موقعیتی برجسته قرار دهد و این امر به نسل جدیدی از تولید اقتصادی ختم خواهد شد.»

دولت کانادا اعلام کرد که این پروژه کاربردهای بالقوه‌ای در درمان‌های پیشرفته، کاهش آلودگی، ایجاد قابلیت محاسبات با کارایی بالا و تولید انرژی خورشیدی دارد.

پیش‌بینی می‌شود که این سرمایه‌گذاری، ۴۶۹ شغل جدید ایجاد کرده که ۳۶۴ نفر این افراد بسیار ماهر خواهند بود. محققان یا دانشجوی کانادایی نیز از طریق این پروژه موقعیت‌های کاری مناسبی پیدا می‌کنند.

در این پروژه موسسه‌ها و مراکز تحقیقاتی مختلف در کشور کانادا با هم همکاری خواهند کرد.