برگزاری اولین دوره اعتبارسنجی کسب‌وکارهای نوپا

برگزاری اولین دوره اعتبارسنجی کسب‌وکارهای نوپا

کارگروه نوآوری و توسعه فناوری ستاد نانو به منظور کمک به توسعه کسب‌وکارهای نوپایی که محصولی با تائیدیه نانومقیاس آزمایشی دارند، دوره اعتبارسنجی کسب‌وکار برگزار می کند.

در مسیر رشد یک کسب‌وکار فناورانه پس از اثبات کارایی یک فناوری یا دستیابی به نمونه اولیه، چالش‌های اصلی تطبیق فناوری و یا نمونه اولیه با یک بازار مشخص و در ادامه ساخت تیمی مناسب براساس مدل کسب‌وکار صحیح خواهد بود.

تیم‌ها و شرکت‌هایی که با تولید نمونه اولیه فناورانه، موفق به دریافت تاییدیه نانومقیاس آزمایشی شده‌اند و انگیزه و تمرکز کافی برای توسعه کسب‌وکار مبتنی بر آن فناوری را دارند، با کمک این برنامه می‌توانند مسیر آینده کسب‌وکار خود را شفاف نمایند. در این برنامه که با پشتیبانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با هدف تسریع رشد کسب‌وکارهای نوپای نانویی در مراحل ابتدایی تشکیل آن‌ها برگزار می‌شود، افراد و شرکت‌های فناور توسط مربیان و مشاوران مجرب در زیست بوم نوآوری نانو به صورت ساختارمند پشتیبانی می‌شوند.

مهمترین هدف از برگزاری دوره اعتبارسنجی کمک کردن به شرکت‌کنندگان برای بررسی قابلیت تبدیل کردن فناوری خود به یک کسب‌وکار تکرارپذیر و مقیاس‌پذیر است. این دوره در مدت ۳ ماه (۱۲ هفته) به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند به یک تصویر روشن از ظرفیت‌های فناوری و بازار خود برسند تا یک تصمیم کلیدی برای ادامه کار و یا کنار گذاشتن آن بگیرند. در هر هفته، یک روز کامل به بازخورد و بحث به صورت حضوری و آموزش اختصاص دارد و در دیگر روزها، گروه‌های کارآفرین باید با ارتباط با مشتری و یادگیری از آن‌ها، مدل کسب‌وکار خود را طراحی و تکمیل و اعتبارسنجی کنند. در این مدت، کارآفرینان باید با استفاده از روش‌های آموزش داده شده، مشتریان خود را شناسایی کنند و در یک فرآیند ساختارمند، فعالیت‌های اصلی، مشکلات، و منافع مشتریان را استخراج و تحلیل کنند و علاوه بر آن، قابلیت ارائه یک ارزش قابل توجه به مشتریان را بررسی کنند. این فرآیند ویژگی‌های فناوری‌های سطح بالا را درنظر می‌گیرد و با بهره‌گیری از مربیان متخصص بر روی ارائه راه‌حل‌های نوآورانه برای مشکلات واقعی تمرکز می‌کند.

علاوه بر این در این دوره تیم‌ها از لحاظ ساختار تیمی توسط مربیان مجرب ارزیابی می‌شوند و راهکار لازم برای بهبود شرایط تیم به فناوران داده می‌شود.

چشم‌انداز این برنامه آن است که  در پایان این دوره تیم‌ها با توجه به توانمندی‌ها و نیازهای کسب‌وکاری، با شناخت مدل کسب‌وکار خود قابلیت‌هایی چون جذب سرمایه، ورود به شتاب‌دهنده‌ها، خلق جریان درآمدی و یا افزایش حجم فروش فعلی را داشته باشند.

این دوره صرفا یک دوره آموزشی نیست و در آن تیم‌ها به صورت فعال و مشارکتی مطالبی را فراگرفته و اجرا می‌کنند. در طول این برنامه منتورها کنار تیم‌های شرکت‌کننده قرار دارند و شرکت‌کنندگان را در راستای دستیابی به اهداف خود راهنمایی و همراهی می‌کنند.

فناوران دارای تاییدیه نانومقیاس آزمایشی می‌توانند برای آشنایی با جزییات این برنامه و شرکت در جلسه دورهمی معرفی این دوره که در تاریخ ۱۹ و۲۱ بهمن‌ماه برگزار می‌شود از طریق ایمیل Bridge@nano.ir و شماره تلفن ۰۹۹۱۷۵۰۸۶۵۴که شبکه های اجتماعی نیز روی آن فعال است ارتباط بگیرند.