از همکاری با یک گروه دانشجویی تا تامین نیاز تجهیزات لایه‌نشانی کشور

از همکاری با یک گروه دانشجویی تا تامین نیاز تجهیزات لایه نشانی کشور

شرکت یارنیکان صالح یکی از شرکت‌های فعال در حوزه ساخت تجهیزات پوشش‌دهی در خلاء است که محصولات متعددی به بازار عرضه کرده است. گروه صنعت و بازار ستاد نانو مصاحبه‌ای با مدیر بازرگانی این شرکت انجام داده است که در این مصاحبه زوایای مختلف فعالیت‌های شرکت یارنیکان صالح تشریح شده است.

رشیدی درباره تاریخچه مشارکت در فعالیت‌های این شرکت می‌گوید: «سال ۱۳۸۶ با یک جمع دانشجویی در دانشگاه خواجه نصیر آشنا شدم که برنامه بلندمدتی برای ساخت قطعات میکروالکترونیک داشتند و درصدد ایجاد بستر مناسب برای این کار بودند. تعدادی از اساتید محترم دانشگاه خواجه نصیر طوسی از سال ۱۳۸۲ پشتیبانی فنی اولیه این گروه را برعهده داشتند و این جمع دانشجویی با راهنمایی این اساتید مشغول به ساخت ادوات حوزه خلاء و لایه‌نشانی شده بودند. حضور اولیه بنده با محوریت امور فنی و پیگیری ساخت و تولید آغاز شد. آنچه بنده را به این حوزه کاری و به طور کلی، شرکت یارنیکان صالح علاقه‌مند کرد؛ بلندپروازی، تعهدکاری، پایبند بودن به اصول و التزام به ساخت نیازمندی‌های اولیه فنی کشور بود.»

وی می‌افزاید : «ما ابتدا با محوریت آماده‌سازی بستر مناسب برای ساخت قطعات میکروالکترونیک کار خود را آغاز کردیم و به سراغ ساخت سامانه‌های خلاء، سامانه‌های لایه‌نشانی، ادوات مختلف مانند پمپ‌ها، فشارسنج‌ها و غیره رفتیم. پس از چند سال با توجه به مشکلات و محدودیت‌هایی که در این حوزه وجود داشت به سراغ ساخت دستگاه‌های لایه‌نشانی آزمایشگاهی رفتیم و ساخت و فروش دستگاه‌های لایه‌نشانی تبخیر حرارتی مقاومتی، کندوپاش (اسپاترینگ DC و RF)، الکترون بیم، قوس کاتدی را به سرانجام رساندیم و تولیدکننده سامانه‌های لایه‌نشانی آزمایشگاهی شدیم. دستگاه‌های ما توانایی ایجاد پوشش‌هایی نظیر Ti، TiN، TiCN را روی بسترهای مختلف دارند. دانش فنی این فناوری و رکود کاری مجموعه‌های دولتی ما را برآن داشت که محصولی صنعتی تولید کنیم و به سراغ بازار غیردولتی برویم و ساخت دستگاه‌های لایه‌نشانی صنعتی آغاز شد. امروز که در خدمت شما هستیم غیر از دستگاه‌های آزمایشگاهی که تعدادشان زیاد است، حدود ۴۰ دستگاه صنعتی به شرکت‌های تولیدکننده شیرآلات، کاشی و سرامیک، ظروف آشپزخانه و خدمات نیز فروخته‌ایم. گواهینامه CE، نانومقیاس و گواهی‌نامه‌های مربوطه را اخذ کرده‌ایم. پس از ساخت نمونه اولیه دستگاه‌ها و فروش آن‌ها به مشتری به سراغ اخذ گواهینامه‌های آن رفتیم که راهی طولانی و دشوار بود ولی سرانجام به نتیجه رسید.»

مدیر بازرگانی شرکت یارنیکان صالح درباره بومی‌سازی این فناوری‌ها می‌گوید: «حدوداً ۱۰۰% کار بومی‌سازی شده ولی با توجه به اینکه بعضی اوقات هزینه‌های تولید قطعات در داخل کشور بالاتر از نمونه مشابه خارجی تمام می‌شود و تیراژ موردنیاز به آن قطعه در داخل کم است، به صرفه است که آن قطعه از خارج از کشور تأمین شود. در این شرایط مجبور به استفاده از قطعات خارجی شده‌ایم که درصد آن کمتر از ۱۰% کل اجزای سامانه است.»

وی درباره همکاری صنعت و دانشگاه و رویکرد شرکت یارنیکان صالح در این مسیر می‌گوید: «در شرکت یارنیکان صالح تقریباً واحدهای R&D بیشتر از واحدهای تولیدی ما فعالیت می‌کنند و درگیر ایجاد تنوع و موضوعات جدید در محصولات هستند. همچنین در مورد همکاری با دانشگاه‌ها بایستی عرض کنم که اصلاً با این موضوع غریبه نیستیم چرا که اساس شرکت ما بر پایه همکاری دانشجویان دانشگاه خواجه‌نصیر بنیان‌گذاری شده و با ارتباطی که با دانشجویان دانشگاه‌های دیگر برقرار شد حرکت مجموعه تسریع شد. حتی در یک بازه زمانی بیش از ۹۰% ترکیب مجموعه از فضای دانشجویی دانشگاه‌ها بود که عمدتاً در فضای کاری R&D مشغول بودند و کمتر از ۱۰% همکاران فارغ‌التحصیل بودند. البته سال‌های اخیر با توجه به فارغ‌التحصیل شدن دانشجویان و جدا شدن تمامی اعضای مجموعه از دانشگاه ارتباط ما بسیار کمتر شده است. در گذشته پروژه‌های دانشجویی در روند ایجاد محصولات تأثیر به‌سزایی داشتند و بعداً در فضای R&D، پروژه‌های بسیاری تعریف می‌شدند.»

متن کامل مصاحبه را از اینجا بخوانید.