فروش سامانه رهایش نانومقیاس به شش شرکت دارویی

فروش سامانه رهایش نانومقیاس به شش شرکت دارویی

یک استارت‌آپ فعال در حوزه رهایش دارو با شش شرکت داروسازی به توافق رسیده تا از سامانه مبتنی بر نانوذرات برای بهبود اثربخشی داروها که توسط این استارت‌آپ ابداع شده، استفاده شود.

اپتیموس لایف ساینسز (Optimeos Life Sciences) استارت‌آپی است که توسط دو محقق دانشگاه پرینستون راه‌اندازی شده است. این استارت‌آپ با شش شرکت داروسازی برای توسعه روش درمانی با استفاده از فناوری تحویل دارو با کمک فناوری‌نانو به توافق رسیده است. این فناوری پتانسیل بالایی برای بهبود اثربخشی روش‌های درمانی بیماری‌های مختلف از سرطان تا دیابت را دارد.

این استارت‌آپ در سال ۲۰۱۶ توسط شهرام حجازی از مرکز نوآوری کلر و رابرد پرودهاوم تاسیس شده است. آن‌ها روی این فناوری بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت دارند تا بتوانند داروها را در ذرات نانومقیاس کپسوله کنند و با این کار اثربخشی داروها افزایش می‌یابد.

این فناوری در واقع یک سامانه حمل دارو بوده که می‌تواند محل دقیق رهایش را تشخیص دهد و از آن برای درمان سرطان و دیابت استفاده کرد. این سرمایه‌گذاری جدید، تاثیر این فناوری را افزایش می‌دهد. این فناوری پیش از این توسط بنیاد بیل و ملیندا گیتس مورد استفاده قرار گرفته است. این بنیاد در سال ۲۰۱۶ مبلغ ۱٫۲ میلیون دلار برای استفاده از این فناوری در افزایش اثربخشی داروها هزینه کرده بود.

رهیافت مناسب برای حل مشکل سلامتی در جهان باید از دو عامل قیمت پایین و اثربخشی بالا برخوردار باشد که این سامانه نانویی هر دو ویژگی را دارا است.

این فناوری برای سه داروی مختلف توسط بنیاد گیتس مورد استفاده قرار گرفت. اولین مورد برای درمان اسهال در نوزادان ناشی از نوشیدن آب آلوده، دوم داروی سل و سومین کاربرد مربوط به درمان مالاریا بود.

توافق‌نامه‌های جدید این استارت‌آپ برای بهبود رهایش دارو در شش داروی مختلف تنظیم شده است. شرکت اپتیموس با کپسوله کردن دارو در نانوذراتی که با دقت طراحی شده می‌تواند بر محدودیت‌های موجود در تولید دارو غلبه کند. این داروها دارای پوسته‌ای از جنس پلیمر بوده که دارو درون آن کپسوله شده است و رهایش به‌صورت آرام و برنامه‌ریزی شده رهاسازی می‌شود.