شرایط شرکت در چهارمین دوره نانواستارت‌آپ اعلام شد

شرایط شرکت در چهارمین دوره نانواستارت‌آپ اعلام شد

نانواستارت‌آپ از جمله برنامه‌های حمایتی ستاد ویژه فناوری نانو است که هر ساله با هدف رشد علاقه‌مندان در مسیر توسعه فناوری و راه‌اندازی کسب‌وکار برگزار می‌شود. چهارمین دوره این برنامه از مردادماه ۱۳۹۹ آغاز می‌شود. علاقه‌مندان به شرکت در این برنامه باید در دهمین مسابقه ملی فناوری نانو شرکت کنند و در ارزیابی اولیه نانواستارت‌آپ جزو ۱۲۰ برگزیده اول برنامه شوند. این افراد پس از انتخاب ایده خود و نگارش پیشنهاده پژوهشی از حمایت‌های مادی و معنوی برنامه بهره‌مند می‌شوند.

نانواستارت‌آپ با هدف رشد و پرورش تیم‌های توانمند و رساندن ایده‌های مبتنی بر فناوری نانو به پروتوتایپ (نمونه اولیه) در قالب برنامه‌ای یک‌ساله اجرا می‌شود که در آن تیم‌ها به ارائه ایده‌های خود در قالب حل یک چالش فناورانه می‌پردازند. این برنامه تسهیلات مادی و معنوی موردنیاز یک تیم برای توسعه ایده خود را تا حد امکان تامین خواهد کرد و در نهایت تیم را به سایر برنامه‌های حمایتی، سرمایه‌گذار یا مشتری متصل می‌کند. این برنامه به دنبال حمایت از تمامی تیم‌های فناور حائزشرایط است و رویکرد رقابتی در آن حاکم نیست. کلیه تیم‌های علاقه‌مند می‌توانند مسیر رشد خود را به کمک نانواستارت‌آپ شناسایی کنند و کسب‌وکار نوپای خود را توسعه دهند.

علاقه‌مندان به شرکت در نانواستارت‌آپ، برای دریافت پکیج حمایتی برنامه در سال ۱۳۹۹ باید مراحل زیر را طی کنند:

۱- تنها افرادی مجاز به ثبت‌نام در چهارمین دوره نانواستارت‌آپ هستند که در دهمین مسابقه ملی فناوری نانو شرکت کرده باشند و در جلسه آزمون حاضر باشند.

۲- علاقه‌مندان باید در جلسه آزمون به سوال دو گزینه‌ای مبنی بر تمایل افراد به حضور در نانواستارت‌آپ پاسخ دهند. در غیر این صورت فارغ از رتبه مسابقه ملی نانو، مجوز ورود به برنامه نانواستارت‌آپ را کسب نخواهند کرد.

۳- پس از برگزاری مسابقه ملی فناوری نانو، فرمی به صورت آنلاین در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد تا نسبت به تکمیل آن در زمان مشخص اقدام کنند. این فرم در کنار نمره فرد در مسابقه ملی فناوری نانو، امتیازش را برای شرکت در نانواستارت‌آپ مشخص می‌کند. تکمیل این فرم به منزله ثبت‌نام علاقه‌مندان در چهارمین دوره نانواستارت‌آپ است.

۴- پس از ارزیابی فرم‌های ارسالی، امتیاز کلیه ثبت‌نام‌کنندگان منتشر می‌شود و از ۱۲۰ نفر اول به عنوان پذیرفته‌شدگان اولیه برنامه دعوت می‌شود تا در افتتاحیه نانواستارت‌آپ (مردادماه ۹۹) شرکت کنند. در جریان افتتاحیه، توضیحات تکمیلی در خصوص برنامه و روال اجرایی آن به اطلاع افراد می‌رسد و دوره‌های آموزشی برای آشنایی بیشتر آنان با کارآفرینی و توسعه فناوری برگزار می‌شود.

۵- لیست چالش‌های صنعتی مرتبط با تم موضوعی نانواستارت‌آپ در اختیار پذیرفته‌شدگان اولیه قرار می‌گیرد. در کنار این لیست، علاقه‌مندان می‌توانند چالش‌ها یا نیازهای صنعتی مدنظر خود را نیز به نانواستارت‌آپ اعلام کنند. (شهریور-مهر ۹۹) پس از آن افراد برای ورود به برنامه و دریافت حمایت‌های کامل نانواستارت‌آپ باید مراحل زیر را طی کنند:

ارسال فرم ارائه ایده و اخذ تاییدیه برنامه (تمپلیت مربوطه در اختیار پذیرفته‌شدگان اولیه قرار خواهند گرفت)

تشکیل تیم و گروه خود (حداقل تیم ۲ نفره)

تکمیل و ارسال پیشنهاده پژوهشی طرح و فایل ارائه (تمپلیت مربوطه در اختیار پذیرفته‌شدگان اولیه قرار خواهند گرفت)

شرکت در جلسه ارزیابی حضوری و اخذ تاییدیه برنامه (آبان‌ماه ۹۹)

شایان ذکر است در مسیر بالا، تیم‌ها از برخی حمایت‌های معنوی نانواستارت‌آپ از قبیل مشاوره، دوره‌های آموزشی، منتورینگ در راستای اصلاح ایده/ پیشنهاده پژوهشی بهره‌مند خواهند شد.

مسیر ورود تیم به چهارمین دوره نانواستارت‌آپ به اختصار در شکل زیر نشان داده شده است.

نکته ۱. نمره داوطلب در مسابقه ملی فناوری نانو تنها ۲۵ درصد امتیاز را برای ورود به نانواستارت‌آپ تشکیل می‌دهد و ۷۵ درصد امتیاز به سایر عوامل از قبیل سابقه پژوهشی فرد و … بستگی دارد. این موارد طی اطلاعیه‌ای پس از برگزاری دهمین مسابقه ملی فناوری نانو به اطلاع علاقه‌مندان خواهد رسید.

نکته ۲. تم موضوعی چهارمین دوره نانواستارت‌آپ «حوزه آب‌رسانی و تامین آب، فاضلاب، مدیریت پسماند، بازیافت مواد، پاکسازی محیط‌زیست (آب، خاک، هوا و صدا) و سایر فعالیت‌های مرتبط» است. این حوزه اقتصادی مطابق با تقسیم‌بندی فعالیت‌های اقتصادی ISIC-Rev 4 انتخاب شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دسته‌ها و گروه‌های این تقسیم‌بندی در ایران به اینجا مراجعه کنید. اگرچه این گزارش دید خوبی را به افراد می‌دهد اما جامع و کامل نیست. ممکن است فعالیت‌های اقتصادی بیشتری در حوزه آب و محیط‌زیست در ایران وجود داشته باشد که نیاز به بررسی‌های میدانی بیشتری توسط پذیرفته‌شدگان اولیه دارد.

نکته ۳. ممکن است پذیرفته‌شدگان اولیه برنامه، سابقه پژوهشی لازم را در حوزه آب و محیط‌زیست نداشته باشند و به ایده/ چالش مناسبی در این زمینه دست نیابند. اگر این افراد ایده توجیه‌پذیر و آماده‌ای را در سایر حوزه‌های فناورانه تا مرحله اثبات عملکرد یا نمونه آزمایشگاهی جلو برده باشند و در آن حوزه سابقه کاری و پژوهشی مناسبی داشته باشند، نانواستارت‌آپ امکان توسعه آن ایده را برایشان فراهم می‌سازد.