یک میلیون پوند حمایت مالی بخش خصوصی برای جوهر نانو

یک میلیون پوند حمایت مالی بخش خصوصی برای جوهر نانو

شرکت AMD یک میلیون پوند برای توسعه نوعی جوهر نانو سرمایه‌گذاری کرده است، این جوهر قرار است برای تولید لباس استتار و محلول ضدجعل استفاده شود.

یک شرکت خصوصی فعال در حوزه مواد پیشرفته، مبلغ یک میلیون پوند بودجه در اختیار الن دالتون و همکارانش از دانشگاه ساسکس قرار داده است تا با استفاده از این حمایت مالی روی توسعه فناوری ساخت ابزاری برای پنهان کردن اجسام با کمک نانومواد کار کنند. با این فناوری سربازان می‌توانند استتار کرده و توسط دوربین‌های تصویربرداری حرارتی یا دید در شب دیده نشوند.

این تیم تحقیقاتی قصد دارند روی ساخت جوهر گرافنی ضدجعل نیز کار کنند و از آن برای چاپ روی لباس یا ظروف استفاده کنند. این فناوری قابل استفاده در لاستیک‌های هوشمند است تا وجود مشکل در لاستیک را رصد کند. این فناوری جوهر گرافنی را می‌توان روی اسکناس‌ها یا به‌صورت برچسب رادیوفرکانس عاری از فلز (RFID) برای سوپرمارکت‌ها استفاده کرد تا محصول موردنظر قابل ردیابی باشد. فناوری‌های پوشیدنی نظیر ابزارهای رصد ضربان قلب یا تعیین سطح گلوکز خون در بیماران دیابتی از دیگر کاربردهای این فناوری است.

نانومواد کربنی مانند گرافن که عاری از فلز هستند، گزینه زیست‌سازگاری برای تولید محصولات جدید است. این محصولات انعطاف‌پذیر و بسیار رسانا هستند.

آلن دالتون می‌گوید: «بودجه‌ای که از AMD دریافت کردیم به این معنا است که می‌توانیم برنامه تحقیقاتی خود را برای استفاده از نانوموادی نظیر گرافن ادامه دهیم. با این حمایت مالی می‌توانیم فناوری پوشیدنی توسعه دهیم که بتوان با آن ضربان قلب نوزادان را از راه دور رصد کرد یا هر نوع مشکلی روی لاستیک خودرو را به سرعت تشخیص داد.»

به گفته دالتون، یکی از جالب‌ترین کاربردهای این فناوری لباس استتار است که می‌تواند گرما یا نور نشر یافته از سطح را محافظت کند. با ادامه این مسیر می‌توان تصور کرد که روزی بتوانیم لباسی بسازیم که به‌عنوان روپوش نامرئی کننده باشد.

این یک میلیون پوند قرار است طی دو سال برای چهار محقق پسادکتری و چندین دانشجوی دیگر هزینه شود تا در درجه اول جوهر نانویی تولید شود.