رولزرویس به دنبال استفاده از گرافن در موتور هواپیما

براساس همکاری مشترکی که شرکت رولزرویس با دو مجموعه دیگر انجام داده، قرار است از گرافن و مواد دوبعدی برای توسعه نسل جدید موتورها در بخش هوافضا استفاده شود.

شرکت رولزرویس (Rolls-Royce) همکاری مشترکی با شرکت ورسارین (Verasrien) آغاز کرده است تا از گرافن در حوزه هوافضا استفاده کند.

به تازگی گزارشی توسط شرکت رولزرویس منتشر شده که در آن خبر از همکاری این شرکت با مرکز نوآوری مهندسی گرافن منچستر و شرکت ورسارین آمده است. قرار است این گروه از گرافن و مواد دوبعدی برای تولید نسل جدید سامانه‌های موتوری در بخش هوافضا استفاده کنند.

در برنامه اولیه این پروژه قرار است از پیشرفته‌ترین تجهیزات رسوب شیمیایی بخار (PVD) در مرکز نوآوری مهندسی گرافن منچستر استفاده شود. این شرکت‌ها به دنبال استفاده از خواص منحصربه‌فرد مواد دوبعدی برای کاهش وزن قطعات الکتریکی، بهبود عملکرد الکتریکی و افزایش مقاومت به خوردگی در قطعات مورداستفاده در موتورهای نسل جدید هستند.

هدف از این برنامه، ارائه مزایای احتمالی اقتصادی از طریق امکان کاهش قابل توجه هزینه و مسائل زیست‌محیطی است. این کار با کاهش مصرف انرژی و انتشار گاز گلخانه‌ای است.

نیل ریکت، رئیس اجرایی شرکت ورسارین می‌گوید: «توسعه پایدار طی سال‌های اخیر به یکی از اهداف مهم بسیاری از شرکت‌ها تبدیل شده است. رولزرویس یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه فناوری‌های صنعتی در جهان است و امروزه تاثیر بازار و حجم بازار، فشار بیشتری روی شرکت‌ها وارد می‌کند. بهره‌گیری از مواد پیشرفته مانند گرافن، می‌تواند انقلابی در این بازارها ایجاد کند و منافع واقعی برای این شرکت به ‌وجود آورد.»

وی می‌افزاید: «مشارکت با رولزرویس، موید فناوری ما بوده و ما خوشحالیم که توسط این شرکت صاحب‌نام انتخاب شده‌ایم و مشتاقانه برای همکاری با رولزرویس تلاش می‌کنیم.»

آل لامبورن، متخصص مواد در شرکت رولزرویس می‌گوید: «همکاری با مرکز نوآوری مهندسی گرافن منچستر احساس خوبی برای ما دارد و ما به دنبال فرصت‌ها و خواص جدید مواد دوبعدی هستیم. امیدواریم که بتوانیم از این مواد برای رفع چالش‌های موجود در صنعت هوافضا استفاده کنیم.»