آزمایش موفقیت‌آمیز مواد نانویی در باتری خودروهای الکتریکی

شرکت نانووان با موفقیت باتری‌های حاوی مواد نانو را در خودروهای الکتریکی مورد آزمایش قرار داده است. این باتری‌ها دانسیته انرژی بالاتری داشته و در عین حال دوام بیشتری نسبت به باتری‌های رایج دارند.

شرکت نانووان متریالز (Nano One Materials) اعلام کرد که مواد کاتدی باتری یون لیتیم این شرکت که با استفاده از فناوری انحصاری نانووان تولید شده است، با موفقیت در باتری‌های حالت جامد خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار گرفته است.

بزرگ‌ترین چالش در استفاده از باتری‌های حالت جامد این است که بتوان آن‌ها را به‌گونه‌ای طراحی کرد که از نظر تجاری بتوان تماس میان الکترولیت جامد، کاتد جامد و مواد آندی در دو سوی الکترولیت ایجاد کرد.

در بیانیه‌ای که این شرکت منتشر کرده است، اعلام شده که برای ارزیابی فرآیند One-Pot و پوشش مواد کاتدی اکسید منگنز نیکل لیتیم (LNMO) با چند شرکت خودروسازی همکاری‌هایی انجام شده است.

به گفته این شرکت، پوشش LNMO به‌عنوان اسپینل ولتاژ بالا شناخته شده و رابط بین کاتد و الکترولیت را تثبیت می‌کند چرا که متورم نشده و در فضای میان الکترولیت و کاتد استرس ایجاد نمی‌کند، این در حالی است که در مواد کاتدی معمولا چنین استرسی وجود دارد. این پوشش از کاتد در برابر واکنش‌های جانبی با الکترولیت محافظت می‌کند و در عین حال، اجازه انتقال سریع یون‌های لیتیم را میان الکترولیت و کاتد می‌دهد.

این شرکت کانادایی در گفتگویی با رسانه گفت: «در مقایسه با دیگر مواد کاتدی، این باتری‌ها سریع‌تر شارژ شده و در ولتاژ بالا، توان و دانسیته انرژی بالاتری ایجاد می‌کنند. این باتری‌ها عاری از کبالت بوده و خطر کمتری را در زنجیره تامین ایجاد می‌کنند.»

از نظر استفان کمپل، مدیرعامل شرکت نانووان، هدف اصلی تحقیقات انجام شده در حوزه باتری‌های حالت جامد این است که بتوان به جای الکترولیت‌های سیال قابل اشتعال، از مواد حالت جامد استفاده کرد که موجب بهبودی ایمنی و افزایش توان و دانسیته انرژی شد.

این شرکت از نانوذرات و نانوساختارهای لایه‌ای در کاتد حاوی کبالت، منگنز و نیکل استفاده کرده است که این کار موجب بهبود عملکرد باتری یون‌لیتیم شده و قیمت آن را کاهش می‌دهد. پیش‌ماده‌های این فناوری ترکیبی از چند فلز نیکل، کبالت و منگنز است که در دمای بالا درون کوره ترکیب می‌شوند. نانووان از راهبرد متفاوتی استفاده می‌کند تا بتواند لیتیم را به دیگر پیش‌ماده‌ها و فلزات اضافه کند. با این فناوری، دیگر نیازی به استفاده از آسیاب و سایش نیست و می‌تواند فرآیند گرمادهی را کوتاه کند و در نهایت فرآیند تولید ساده‌تر شود.