تولید نانوذراتی برای رهایش آرام عصاره گیاهان در بدن

یکی از شرکت‌های فعال در بخش استخراج عصاره گیاهان، به ویژه گیاه شاهدانه، از نانوذرات پلیمری برای رهایش آرام و درازمدت عصاره گیاهان استفاده کرده است.

کانابیس گلوبال (Cannabis Global) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه استخراج گیاهان دارویی و عصاره شاهدانه است. این شرکت که در حال توسعه فناوری برای رهایش این عصاره‌ها است، به تازگی اعلام کرد که دستاوردهای تازه‌ای در بخش عصاره گیاه شاهدانه به‌دست آورده است.

کانابیس گلوبال به تازگی پروژه‌ای موسوم به Project Varin را آغاز کرده است. در قالب این پروژه، سامانه رهایش جدیدی به نام تتراهیدروکانابیوارین (THC-V) برای رهایش عصاره گیاه شاهدانه توسعه داده شده است که به کاربر اجازه می‌دهد تا در طول یک بازه زمانی رهایش انجام شود. البته سامانه‌ای نیز برای رهایش سریع ارائه شده است.

Project Varin برنامه‌ای است که در آن سامانه رهایش برای کانابینوئیدهای وارین ساخته می‌شود. THC-V یکی از شناخته‌شده‌ترین وارین‌ها است که در حوزه علم کانابینوئید به کانابینوئید لاغری شهرت دارد. دلیل این نام‌گذاری، خاصیت ضداشتهای قوی این ماده است که در واقع به شدت سرکوب‌گر اشتها است. این ماده احتمالا بتواند به‌عنوان عامل درمانی در برابر عدم تحمل گلوکز مرتبط با چاقی استفاده شود.

این فناوری قرار است برای محصولات قهوه و چای نیز تولید شده و از ماه می سال ۲۰۲۰ وارد بازار شود. THC-V ساختار شیمیایی شبیه به تتراهیدروکانبینول دارد، با این تفاوت که اثرات روانگردان ندارد.

آرمان طباطبادی مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «ما معتقدیم که امسال محصولات مختلفی را بتوانیم به بازار معرفی کنیم.»

یکی از مهم‌ترین دستاوردها در این بخش، توسعه نانوذراتی پلیمری است که حاوی THC-V هستند. این نانوذرات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند به آرامی THC-V را رهاسازی کنند. با این کار می‌توان یک دوز پایدار را در طول چند ساعت در بدن ایجاد کرد.

نسخه‌های دیگر از فناوری THC-V در حال طراحی است تا از طریق فرمولاسیون‌هایی عاری از سورفاکتانت و آمولسیفایرها، بتوان رهایش سریع را تجربه کرد.

نسخه‌های مختلفی از این نانوذرات با استفاده از فناوری که در حال پتنت شدن است، سال گذشته تولید شده است. این شرکت از تتراهیدروکانابینول‌های سنتزی و استخراجی از گیاه استفاده می‌کند.