نقاط کوانتومی در پنجره‌ها استفاده شد تا برق تولید کند

با استفاده آزمایشی نقاط کوانتومی در پنجره‌ها، قرار است در آینده از این فناوری برای تولید برق استفاده کرد. شرکت یوبی‌کیودی (UbiQD) اعلام کرد فناوری نقطه کوانتومی آن‌ها در پروژه تحقیقات نوآوری کسب و کار کوچک (SBIR) با همکاری نیروی هوایی آمریکا استفاده خواهد شد. این قرارداد بودجه‌ای را برای نصب بیش از ۲۰ پنجره فراهم کرده و بودجه اضافی برای افزایش مقیاس و توسعه برای محصول در نظر گرفته است.

هانتر مک‌دانیل، مدیرعامل این شرکت گفت: «ما در حال حاضر شاهد حمایت مالی قوی از طرح‌های حوزه تجدیدپذیر هستیم. قرارداد گسترده ما با نیروی هوایی آمریکا در زمان درستی در حال اجرا است، این قرارداد زمانی در حال اجرا است که ما در حال گسترش و  حرکت رو به جلو، حتی جلوتر از مشوق‌های مالیاتی سرمایه‌گذاری سامانه‌های خورشیدی هستیم.»

این شرکت از به کارگیری نقاط کوانتومی برای تمرکز پرتوهای خورشیدی و تولید برق در عین حفظ شفافیت خبر داد. مسئولان شرکت یوبی‌کیودی گفتند: «نقاط کوانتومی ذرات نورتابی در ابعاد نانومتری هستند. این فناوری در ریزشبکه‌های DC محلی و راه‌حل‌های ساختمان هوشمند، از جمله ادغام با حسگرها برای کنترل‌های آب و هوا و محیط، کاربرد دارد.»

ساختمان‌های تجاری ۳۶ درصد از کل مصرف برق آمریکا را با هزینه‌ای بیش از ۱۹۰ میلیارد دلار در سال تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، طبق گفته وزارت انرژی آمریکا، پنجره‌ها ۳۰ درصد از هزینه انرژی گرمایش و سرمایش یک ساختمان تجاری را تشکیل می‌دهند که برای صاحبان ساختمان‌های آمریکایی سالانه حدود ۵۰ میلیارد دلار هزینه در بردارد.

پنجره رنگی نقاط کوانتومی UbiQD، به نام WENDOW، اخیراً در یک سری پروژه، از جمله یک ساختمان در پردیس دانشگاه واشنگتن غربی نصب شده است، که به گفته این شرکت بزرگترین نصب پنجره خورشیدی تا به امروز است. WENDOW را می‌توان رنگ آمیزی کرد تا امکان ایجاد طرح‌های رنگارنگ را فراهم کند.

دیوید پاتریک، معاون پژوهشی، گفت: «این فناوری به دانشگاه واشنگتن غربی کمک می‌کند تا به اهداف پایداری و استفاده از انرژی تجدیدپذیر در دانشگاه نزدیک شود. من تحت تاثیر آسانی نصب پنجره‌ها قرار گرفتم و از ظاهر عالی آن‌ها لذت بردم. امیدوارم در آینده نزدیک شاهد پروژه‌های بیشتری از این دست در محوطه دانشگاه باشم.»

UbiQD همچنین پانل‌های نیمه شفاف برای گلخانه‌ها می‌سازد که با ذرات نورتابی ادغام شده‌اند که در تبدیل نور به طول موج مطلوب کارآمد هستند. پانل‌های UbiGro طیف رنگی ایجاد می‌کنند که برای رشد گیاهان بهینه شده است، نور UV و آبی را جذب می کند و نور پربار نارنجی یا قرمز را ساطع می‌کند.

در آزمایش‌های اخیر، UbiGro منجر به افزایش ۲۱ درصدی گل‌دهی در گل‌های شمعدانی، افزایش ۱۴ تا ۲۸ درصدی در رشد توت‌فرنگی و افزایش ۸ درصدی عملکرد در تولید شاهدانه شده است. افزایش بازده محصول یک نشانه خوشایند برای هر پرورش‌دهنده است، و این دو شرکت قرار است این مزیت را یک قدم جلوتر ببرند و PV خورشیدی مولد را در ماژول‌های گلخانه‌ای ادغام کنند.