زیمنس به دنبال استفاده از نانوذرات در تصویربرداری MRI است

شرکت زیمنس قصد دارد تا از نانوذرات در تصویربرداری MRI استفاده کند و با این کار امکان تشخیص سرطان پستان را به شکل ساده‌تر و سریع‌تری با استفاده از MRI فراهم می‌کند.

شرکت ایمیجیون بیو‌سیستمز (Imagion Biosystems) توافق‌نامه همکاری مشترک با شرکت زیمنس هلثینرز امضا کرده است تا با همکاری هم، روی استفاده از نانوذرات MagSense در تصویربرداری MRI کار کنند. MagSense نوعی نانوذرات است که توسط شرکت ایمیجیون تولید می‌شود، به‌عنوان عامل کنتراست‌دهنده در تصویربرداری MRI استفاده می‌شود که این تیم قرار است از آن به‌عنوان ابزاری برای تشخیص سرطان پستان استفاده کند.

این توافق‌نامه به شرکت زیمنس اجازه می‌دهد تا با شرکت ایمیجیون در شناسایی دستورالعمل‌های اسکن MRI با کمک نانوذرات MagSense همکاری کند، نانوذراتی که قرار است ژن‌ HER2 را هدف قرار دهد، ژنی که نقش مهمی در پیشرفت سرطان پستان دارد.

این همکاری مشترک از یک کنفرانس در ماه سپتامبر سال گذشته آغاز شد، جایی که شرکت ایمیجیون از پتانسیل نانوذرات MagSense در تصویربرداری MRI سخن گفت. بنابراین، مقرر شد که این دو شرکت روی توسعه کاربردهای تجاری این نانوذرات در بخش MRI با هم همکاری کنند.

عوامل کنتراست‌ دهنده، مواد شیمیایی هستند که می‌توانند تصاویر MRI را بهبود دهند و فرایند تشخیص را تسهیل نمایند. بیشتر عوامل کنتراست‌دهنده فعلی باعث ایجاد سایه‌هایی در مرز بافت می‌شود و تا حدودی تمایز میان تومور خوش‌خیم و بد‌خیم را سخت می‌کنند.

ایمیجیون معتقد است که می‌توان از نانوذرات MagSense برای هدف‌گیری بافت‌های ویژه‌ای در بدن بیمار استفاده کرد و با این کار، ابزاری دقیق و غیرتهاجمی برای تشخیص بیماری سرطان به‌دست آورد.

MagSense به‌عنوان جایگزین مطمئن‌تری درنظر گرفته شده است چرا که از پرتوهای یونیزه‌کننده، ردیاب‌های رادیواکتیو یا میدان مغناطیسی قوی استفاده نمی‌کند در نتیجه نانوذرات تنها محل موردنظر را مورد حمله قرار می‌دهند.

در صورتی که توموری وجود نداشته باشد، نانوذرات خیلی سریع توسط کبد از بدن دفع می‌شوند. سرطان پستان دومین عامل مرگ‌ومیر در زنان است که تقریبا ۲۰ درصد از سرطان‌های پستان به‌عنوان HER2 مثبت شناسایی می‌شوند.

به اعتقاد مسئولان شرکت ایمیجیون، این نانوذرات می‌توانند جایگزین روش‌های بیوپسی و جراحی‌های غیرضروری شوند و به بهبود کیفیت زندگی بیمار کمک کنند.