ایمپلنت‌های مغزی حاوی نانوالکترود در مسیر تجاری‌سازی

یکی از شرکت‌های انشعاب یافته از موسسه‌های تحقیقاتی در مسیر تجاری‌سازی نوعی ایمپلنت مغزی قرار دارد، ایمپلنت‌هایی که حاوی الکترودهای گرافنی بوده و می‌توانند فعالیت‌های مغزی را با قدرت تفکیک بالا ثبت کنند.

اینبرین نروالکترونیکس (INBRAIN Neuroelectronics) یکی از شرکت‌های اسپین‌آف شده از موسسه نانوعلم و نانوفناوری کاتالان (ICN2)، موسسه علوم و فناوری بارسلونا و ICREA است.

این شرکت، بودجه‌ای برای بهینه‌سازی و درمان اختلالات مغزی مانند پارکینسون و صرع دریافت کرده است که قرار است با استفاده از نوعی ایمپلنت مبتنی بر گرافن این کار انجام شود.

اینبرین نروالکترونیکس در سال ۲۰۱۹ با هدف تولید ایمپلنت‌های مغزی مبتنی بر گرافن تاسیس شد، ایمپلنت‌هایی که قرار است برای بیماران مبتلا به صرع و پارکینسون استفاده شود.

این دستگاه هوشمند، حاوی الکترودهای نوآورانه گرافنی است که می‌تواند سیگنال‌های نرونی را رمزگشایی کند، این دستگاه با کمک الکترودهای گرافنی سیگنال‌هایی در پاسخ به سیگنال‌های مغزی ایجاد می‌کند که متناسب با شرایط بالینی بیمار است.

این شرکت در حال طراحی رابط عصبی هوشمندی است که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و با استفاده از اطلاعات بزرگ (بیگ‌دیتا) قادر به خواندن و تعدیل فعالیت‌های مغزی است. این فناوری قادر است نشانگرهای ویژه بیماری را تشخیص داده و پاسخ‌های طبیعی برای ارائه نتیجه بهینه در بیمار ایجاد کند.

پیش از این، این فناوری به‌صورت درون‌تنی و برون‌تنی از منظر زیست‌سازگاری و سمیت موردآزمایش قرار گرفته و تایید شده است. همچنین این فناوری با موفقیت روی حیوانات کوچک موردآزمایش قرار گرفته است.

به تازگی شرکت اینبرین نروالکترونیکس آزمایش‌هایی را روی حیوانات بزرگ با هدف اطمینان از ایمن ‌بودن این الکترودهای گرافنی انجام داده است تا برتری این الکترودها نسبت به نمونه‌های فلزی که حاوی پلاتین و ایریدیم است مشخص شود. این شرکت قصد دارد به زودی مطالعات انسانی را آغاز کند.

پروفسور گاریدو می‌گوید: «در قالب برنامه پرچمداری گرافن که از پروژه‌های اتحادیه اروپا است، ما موفق به توسعه فناوری گرافنی شدیم که به ما اجازه می‌دهد تا فعالیت‌های نرونی را در مغز تحریک کرده و با قدرت تفکیک بالا آن‌ها را اندازه‌گیری کنیم.»