نانوواکسن جدید آنفولانزای فصلی در راه است!

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانوزیست‌فناوری در مراحل پایانی توسعه واکسن جدید آنفولانزای فصلی است، واکسنی که در آن از نانوذرات پروتئینی استفاده شده است.

امرجنت بیوسلوشنز (Emergent BioSolutions) اعلام کرد که توافق‌نامه‌ای با شرکت نوواواکس (Novavax) به امضا رسانده است که به موجب آن شرکت امرجنت بیوسلوشنز خدمات توسعه و تولید به شرکت نوواواکس برای نانوواکسن آنفولانزا ارائه خواهد کرد.

NanoFlu یکی از گزینه‌های شرکت نوواواکس برای تولید واکسن آنفولانزای فصلی است. این واکسن به تازگی فاز سوم کارآزمایی بالینی خود را به اتمام رسانده است، آزمایشی که برای ارزیابی میزان ایمنی این نانوواکسن در افراد ۶۵ سال به بالا تولید شده است.

سید تی‌حسن از شرکت امرجنت می‌گوید: «امرجنت خوشحال است که با شرکت نوواواکس برای تولید انبوه این واکسن همکاری دارد. به‌عنوان یک شریک قابل‌اعتماد، ما متعهد به پشتیبانی از اهداف نوواواکس برای پیشبرد برنامه توسعه واکسن آنفولانزا هستیم و در عین حال، آمادگی لازم برای تخصیص ظرفیت به‌منظور کار روی واکسن کرونا را نیز داریم.»

NanoFlu یک واکسن نانویی حاوی نانوذرات پروتئین هماگلوتینین است که توسط شرکت نوواواکس تولید شده است. این شرکت از نوعی اسیدآمینه برای ساخت واکسن استفاده می‌کند که این فرمولاسیون به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده است.

بر اساس این توافق‌نامه، امرجنت خدمات تولید مواد دارویی نظیر انتقال فناوری و اعتبارسنجی فرایند و صلاحیت عملکرد را ارائه می‌دهد تا راه را برای تولید تجاری این محصول هموار کند.

این پروژه در محل بالیتمور بی‌ویو شرکت امرجنت انجام می‌شود که توسط وزارت بهداشت، درمان و خدمات انسانی آمریکا به‌عنوان مرکز نوآوری در پیشرفت و تولید شناخته می‌شود، جایی که واکسن احتمالی ضدکرونای شرکت نوواواکس نیز در آنجا در حال تولید است.

استنلی سی‌ارک، مدیر اجرایی شرکت نوواواکس می‌گوید: «اعتماد به شرکت امرجنت نشات گرفته از شهرت این شرکت در تولید مواد با کیفیت بالا و امکان تولید انبوه است. ما معتقدیم که امرجنت می‌تواند به ما امکان تولید انبوه واکسن آنفولانزا را فراهم کند.»

نوواواکس یکی از شرکت‌های حوزه نانوزیست‌فناوری بوده که در حال توسعه نسل جدیدی از واکسن‌ها برای بیماری‌های عفونی است. این شرکت سال گذشته، فاز دوم آزمون بالینی را برای واکسن آنفولانزای فصلی به پایان رساند؛ واکسنی که برای افراد بالای ۶۵ سال طراحی و ساخته شده است.