حمایت مالی یک سازمان غیرانتفاعی از توسعه نانوواکسن ضدکرونا

ائتلاف نوآوری‌های آمادگی برای اپیدمی که یک سازمان غیرانتفاعی است، ۳۸۴ میلیون دلار حمایت مالی برای توسعه واکسن حاوی نانوذرات برای مقابله با کرونا اختصاص داده است.

شرکت نوواواکس (Novavax) یکی از شرکت‌های دارویی است که در حال توسعه واکسن ضدکرونا است. این شرکت موفق به دریافت بودجه‌ای به مبلغ ۳۸۴ میلیون دلار برای توسعه و ساخت واکسن ضدکرونا شده است. این بودجه از سوی ائتلاف نوآوری‌های آمادگی برای اپیدمی (CEPI) برای این واکسن حاوی نانوذرات اختصاص داده شده است.

هنگامی که ویروس SARS-CoV-2 به‌عنوان عامل بیماری کرونا شناسایی شد، نوواواکس اولین شرکتی بود که اعلام کرد که در حال توسعه واکسن برای این بیماری است. اکنون کارآزمایی بالینی این واکسن در حال انجام است که این کار در کشور استرالیا انجام می‌شود.

از ابتدای شروع اپیدمی، این واکسن از جمله ده واکسنی است که برای مقابله با کرونا وارد فاز آزمون بالینی شده است. CEPI یک سازمان غیرانتفاعی بوده که بودجه واکسن‌های بیماری‌های عفونی را تامین می‌کند. این سازمان تاکنون حداقل ۱۱۵ برنامه واکسن را برای مقابله با SARS-CoV-2 درنظر گرفته و برای ۹ واکسن نیز بودجه اختصاص داده است.

پیش از امروز، CEPI در حدود ۵۸ میلیون دلار روی واکسن‌ برای مقابله با SARS-CoV-2 اختصاص داده که ۴ میلیون دلار آن برای شرکت نوواواکس بوده است.

این تعهد ۳۸۴ میلیون دلاری جدید CEPI برای نوواواکس را می‌توان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری این سازمان برای یک واکسن دانست. این حرکت CEPI، موجب می‌شود تا شرکت نوواواکس در کانون توجه‌ها قرار گرفته و به متنوع‌سازی انواع واکسن‌ها در خط مقدم رقابت برای تولید واکسن ضد SARS-CoV-2 کمک می‌کند. در میان ده شرکتی که برای تولید واکسن رقابت می‌کنند، نوواواکس تنها شرکتی است از نانوذرات برای تولید استفاده می‌کند.

شرکت گیتسبرگ (Gaithersburg) در مریلند سابقه توسعه واکسن برای بیماری‌های عفونی نوظهور را دارد. این شرکت پیش از این، آزمایش‌هایی را برای ساخت واکسن ضدایبولا، زیکا و دو نوع کروناویروس انجام داده بود. هیچ‌کدام از این واکسن‌ها هیچ‌گاه به مرحله تست نرسید تا مشخص شود که تاثیرگذار هستند یا نه.

نوواواکس روی ساخت واکسن‌های ضدآنفولانزا کار کرده است البته واکسن‌های این شرکت نیز هنوز موردتایید قرار نگرفته‌اند.