نانوحسگری که برای شتاب‌دهنده CERN ساخته شده است

شرکت نوپای پاراگراف، نانوحسگری برای اندازه‌گیری خواص مغناطیسی مگنت‌های ابرمغناطیس شتاب‌دهنده CERN ساخته است.

یک شرکت بریتانیایی حسگر گرافنی ساخته است که می‌توان از آن در مرکز تحقیقات هسته‌ای اروپا موسوم به CERN استفاده کرد.

شرکت پاراگراف (Paragraf) که در کمبریج مستقر است، همکاری خود را با بخش اندازه‌گیری مغناطیس در CERN آغاز کرده است و طرفین قصد دارند تا نشان دهند که چگونه فرصت‌های تازه در بخش اندازه‌گیری مغناطیسی با استفاده از این نانوحسگر ایجاد می‌شود.

سایمون توماس، مدیرعامل پاراگراف می‌گوید: «این همکاری با CERN پتانسیل‌های حسگر گرافنی را نشان می‌دهد و موجب بهبود در دقت اندازه‌گیری‌ مغناطیسی می‌شود. این حسگر گرافنی چالش‌های کلیدی در نگاشت میدان‌های مغناطیسی در CERN را حل می‌کند. برای مثال، اندازه‌گیری دقیق توزیع میدان محلی در آهن‌رباهای شتاب‌دهنده با این حسگر انجام‌پذیر است و با این کار نقص‌های ناخواسته و عدم قطعیت در اندازه‌گیری به حداقل می‌رسد.»

CERN بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده ذرات در جهان بوده که دارای کریدور ۲۷ کیلومتری است که در مرز بین سوئیس و فرانسه در نزدیکی ژنو قرار دارد.

فیزیک‌دانان با برخورد ذرات زیراتمی در شتاب‌دهنده به مطالعه چگونگی ساخته شدن دنیای ما می‌پردازند. در این شتاب‌دهنده سیگنال‌های کاذب یکی از مشکلات اصلی هستند که حسگرهای فعلی در تشخیص و تفکیک آن‌ها مشکل دارند، سیگنال‌هایی که موجب عدم قطعیت در اندازه‌گیری می‌شوند. این حسگر جدید شرکت پاراگراف مشکل را حل کرده است که دلیل این امر، وجود گرافن و ساختار دوبعدی آن است.

یکی از ویژگی‌های مهم این حسگر، دامنه وسیع کاری آن است که تا دمای ۸۰ درجه سانتی‌گراد و در شرایط سرد تا دمای ۱٫۵ کلوین را تحمل می‌کند. این به آن معناست که می‌توان میدان مغناطیسی درون مگنت‌های ابررسانای این شتاب‌دهنده را با دقت بالایی اندازه‌گیری کرد.

پاراگراف در نزدیکی شهر کمبریج واقع شده است. این شرکت یک روش اختصاصی برای تولید تک لایه‌های گرافن دارد که می‌توان با آن گرافن را مستقیم روی سیلیکون، کاربید سیلیکون، یاقوت کبود و گالیم نیترید قرار داد.