گامی به سوی توسعه فناوری ضدعفونی‌کننده حاوی نانوذرات سلنیوم

شرکت تک‌تازان ‌نانو‌فن‌آوری مانا با تولید نانوذرات سلنیوم، به دنبال رسیدن به فناوری تولید ضدعفونی‌کننده‌های حاوی این نانوذرات است.

با شیوع ویروس کرونا، مصرف مواد ضدعفونی‌کننده در کشور افزایش یافته است و شرکت‌ها برای تامین نیاز بازار اقدام به ارائه محصولات جدیدی کرده‌اند. یکی از این محصولات، ضدعفونی‌کننده‌های حاوی نانوذرات نقره است.

اما شرکت تک تازان نانوفن‌آوری مانا مسیر دیگری را طی می‌کند. سیدسینا میرجلیلی مدیرعامل شرکت تک تازان نانوفن‌آوری مانا می‌گوید: «ما موفق به توسعه فناوری ساخت نانوذرات سلنیوم شدیم و گواهی نانومقیاس را برای این محصول دریافت کردیم. در مرحله تهیه تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای تولید انبوه هستیم به طوری که بعد از نصب تجهیزات امکان تولید روزانه ۵۰۰ لیتر محلول حاول نانوذرات سلنیوم فراهم می‌شود. این محلول کاربردهای مختلفی دارد اما ما روی تولید ضدعفونی‌کننده متمرکز هستیم. در واقع در مرحله دوم توسعه، قرار است از این نانوذرات برای تولید مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کنیم.»

وی درباره این ضدعفونی‌کننده می‌گوید: «قرار است این ضدعفونی‌کننده جایگزین ضدعفونی‌کننده‌های الکلی بازار شود. قیمت کم این محصول و همچنین سمیت کمتر آن نسبت به دیگر مواد مورداستفاده در ضدعفونی‌کننده‌ها، عواملی هستند که ما انتظار داریم موفقیت این محصول را در بازار تضمین کند.»

مهندس میرجلیلی درباره مزیت شرکت تک‌تازان نانوفن‌آوری مانا در تولید این نانوذرات سلنیوم می‌گوید: «اولین مزیت روش ما امکان کنترل ابعاد نانوذرات است. مزیت دیگر این روش، مقیاس‌پذیری آن است به طوری که می‌توان از آن برای تولید انبوه نانوذرات سلینوم استفاده کرد.»

دانش‌آموخته رشته نانوبیوتکنولوژی دانشگاه تربیت مدرس امیدوار است که با تداوم توسعه این فناوری و امکان تولید ضدعفونی‌کننده حاوی نانوذرات سلنیوم بتواند بخشی از نیاز رو به رشد مواد ضدعفونی‌کننده کشور را تامین کند.